Sven Wollter och Evabritt Strandberg återförenas som Romeo & Julia

Sven Wollter och Evabritt Strandberg återförenas som Romeo & Julia

Två av Sveriges mest välrenommerade skådespelare gör en alldeles egen version av Romeo & Julia i höst. Efter 40 år delar återigen Sven Wollter och Evabritt Strandberg scen – denna gång i William Shakespeares kärleksdrama. För regin står Dag Norgård och för musiken Ensemble Mare Balticum – Musik i Syds ensemble för tidig musik. Föreställningen går på turné till 11 orter och når bland annat Ystad, Malmö, Landskrona, Kristianstad och Växjö.

Sven Wollter och Evabritt Strandberg har ett långt förflutet tillsammans på flera plan. Kärleken och passionen slog till tidigt i karriären och resulterade i en gemensam dotter. Under större delen av 70-talet var de dessutom kollegor på Göteborgs Stadsteater.

Iden till Romeo & Julia fick Sven Wollter när han såg Kristina Lugns version för några år sedan – då med Lena Nyman och Erland Josephson. För Sven spelar åldern ingen roll när det gäller kärlek.

– Det är det vi vill visa, att ungdomens kärleksord ligger väl i munnen på alla människor. Kärleken är evig, säger Sven i en intervju i Kristianstadsbladet.

I föreställningen är några av Shakespeares kärlekssonetter invävda i handlingen. En del är tonsatta och sjungna. För musiken står Ensemble Mare Balticum – Musik i Syds ensemble för tidig musik som samarbetat med Sven Wollter många gånger förut. Sven har meddelat att han avslutar sin skådespelarkarriär i år och Romeo och Julia kan vara sista chansen att få se honom på en teaterscen.

Föreställningen får smygpremiär på Ystads Teater och premiär på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Därefter går föreställningen på turné till flera orter i Sverige såsom Malmö, Kristianstad, Landskrona och Växjö. Intresset har varit stort och några föreställningar är redan slutsålda.

SPELPLATSER

Söndag 4 september 16.00 Ystad Teater (förhandsvisning)
Måndag 5 september 19.00 Ystad Teater (förhandsvisning)
Fredag 9 september 18.00 Stockholms Stadsteater (PREMIÄR)
Söndag 11 september 16.00 Stockholms Stadsteater
Måndag 12 september 19.30 Linköping Sagateatern
Onsdag 14 september 19.00 Stockholms Stadsteater
Fredag 16 september 19.00 Stockholms Stadsteater
Lördag 17 september, 19.00Palladium Malmö
Söndag 18 september 16.00 Landskrona Teater
Måndag 19 september 19.30 Halmstad Teater
Tisdag 20 september 19.30 Växjö Teater
Torsdag 22 september 19.00 Stockholms Stadsteater
Fredag 23 september 18.00 Stockholms Stadsteater
Lördag 24 september 18.00 Stockholms Stadsteater
Måndag 26 september 19.00 Kulturkvarteret Kristianstad (slutsåld)
Tisdag 27 september 19.00 Lunds Stadsteater
Onsdag 28 september 19.30 Kungsbacka Teater
Torsdag 29 september 19.00 Värnamo Teater
Fredag 30 september 19.00 Göteborgs Stadsteater (slutsåld)
Lördag 1 oktober 15.00 Göteborgs Stadsteater (slutsåld)

MEDVERKANDE
Romeo – Sven Wollter
Julia – Evabritt Strandberg
Musiker – Ensemble Mare Balticum
Regi – Dag Norgård

Efter en idé av Lena Nyman och Kristina Lugn.
Produktionen är ett samarbetsprojekt mellan Oberon & Son, Evabritt Strandberg,
Dag Norgård, Musik i Syd och produktionsbolaget PER SE.

FÖR MER INFORMATION:
Mårten Carolusson, Producent PER SE