1000 nya ungdomsjobb innan valborg

I Sverige är var femte ungdom arbetslös och det är nu mot våren som arbetslösheten bland unga stiger som mest. Men jobben för unga finns. Just nu köar 500 familjer för att anlita en studiecoach och My Academy ska därför rekrytera minst 1 000 nya studiecoacher innan valborg.

Den svenska läxhjälpsbranschen växer snabbt. My Academy har vuxit med 30 procent per år de senaste tre åren och det finns ett skriande behov av fler unga som kan arbeta som studiecoacher. Just nu står 500 familjer i framför i kö för att anlita en studiecoach. Innan valborg 2014 ska My Academy ha tillsatt 1 000 tjänster, varav de flesta finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Det har skett en attitydförändring när det kommer till läxhjälp. Allt fler upptäcker att den här tjänsten finns och att den dessutom är ekonomiskt överkomlig. Men den stora efterfrågan gör också att vi nu står inför utmaningen att på mycket kort tid behöva rekrytera en stor mängd nya medarbetare, säger Sofia Mörner, rekryteringschef på My Academy.

Den genomsnittliga studiecoachen på My Academy är 22 år och just nu inskriven på en högskola eller ett universitet. Men företaget tar gärna emot ansökningar även av andra som har skolans grundämnen i färskt minne och brinner för pedagogik. Studiecoacherna arbetar i regel extra hos My Academy två kvällar i veckan, men det finns goda möjligheter att arbeta oftare än så för dem som kan och vill.

Tre råd till ungdomar som söker jobbet som studiecoach:

1. Tänk på att första intrycket är viktigt. Vi vet att de som kliver in på intervjun med ett leende på läpparna kommer att göra samma sak när kommer till sin första arbetsdag hemma hos en familj.

2. Det pratas mycket om att särskilja sitt CV från andras, men det är egentligen sekundärt. Långt viktigare är att CV:t inte innehåller slarvfel. En ansökan kan falla på att företagsnamnet är fel eller på grund av uppenbara stavfel.

3. Som studiecoach så är de mjuka värdena minst lika viktiga som goda betyg. Förmågan att kunna omsätta teori till verklighet och få med sig eleven i olika lekfulla tankeexperiment är något vi värdesätter. Ett exempel på det är att göra räknetal utifrån elevens hobby. Hur många dagar man måste spara en viss summa för att kunna gå på Lady Gagas konsert kan vara en väg till framgångsrik inlärning.

Statistik:

Bland ungdomar i åldern 15-24 år var 123 000 arbetslösa och av dessa var 55 000 heltidsstuderande  Andelen arbetslösa ungdomar var 20,2 procent av arbetskraften. (December 2013) - http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Arbetsmarknad/Arbetskraftsundersokningar/Arbetskraftsundersokningarna-AKU/23265/23272/Behallare-for-Press/369584/

SCB - http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Arbetsloshet-bland-unga-okar-pa-varen/

För mer information, vänligen kontakta:

Kristian Hansson, medgrundare My Academy

Telefon: 073-399 15 80, e-post: kristian.hansson@myacademy.se

• studiehjälp
  • ungdomsjobb
  • sommarjobb 2014
  • extrajobb
  • deltidsjobb
  • heltidsjobb

My Academy är sedan år 2005 Sveriges ledande leverantör av läxhjälp i hemmet. Vi erbjuder läxhjälp i hemmet i ämnen som ingår i den svenska läroplanen. My Academy har cirka 2500 studiecoacher i sitt nätverk och tusentals kunder i Sveriges största städer. Sedan hösten 2012 finns My Academy också i Danmark.