Kraftigt ökat intresse för läxhjälp – och en dubblering väntas under sommarmånaderna

Läxhjälpstrenden fortsätter att öka, nu mer än någonsin. Det stora intresset har medfört att My Academy mellan 2012 och 2013 ökade sin omsättning med 50 procent. Fler studerar också förberedande under sommarlovet, det menar Kristian Hansson som är medgrundare till Skandinaviens största läxhjälpsföretag My Academy.

Sommarlovet närmar sig med stormsteg, inte minst för de 97 238 nior som kommer att avsluta grundskolan i år.* För de allra flesta väntar gymnasiestudier, vilket kan vara källa till både glädje och oro. Att ägna sig åt förberedande studier under några dagar eller någon vecka av sommarlovet kan hjälpa till att skapa en trygghet inför höstens utmaningar.

My Academys omsättning 2012 var 34 miljoner kronor. 2013 års siffror kommer att visa på 51 miljoner kronor, vilket är en ökning med 50 procent. Främst beror ökningen på att allt fler familjer anlitar My Academy, men också på att företagets befintliga kunder utökat antalet timmar som de anlitar en studiecoach. Och inget tyder på att den positiva trenden kommer att avta.

– Vi uppskattar att antalet familjer som anlitar en studiecoach i Sverige har ökat med omkring 50 procent på ett år. Läxhjälp bidrar till både ökad studiemotivation och förbättrade studieresultat, vilket allt fler föräldrar med barn i skolåldern har tagit fasta på. Och utifrån hur det sett ut hittills under 2014 väntar vi oss att ökningen kommer att hålla i sig, säger Kristian Hansson, medgrundare My Academy.

Nytt för i år är dock det växande intresset för läxhjälp även under sommarmånaderna.

­– Mot bakgrund av hur många som har föranmält sig redan nu räknar vi med att omkring dubbelt så många kommer att anlita studiehjälp under sommarlovet i år jämfört med förra året. Vissa vill boosta sig i ämnen de haft problem med under skolåret, andra vill förbereda en smidig övergång från exempelvis högstadiet till gymnasiet, säger Kristian Hansson.

My Academy finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Linköping. Studiehjälp under skolloven erbjuds i samtliga städer.

För mer information, vänligen kontakta:

Kristian Hansson, försäljnings- och affärschef My Academy

Telefon: 073-399 15 80, e-post: kristian.hansson@myacademy.se

Källa:

Skolverket (Siris)- http://siris.skolverket.se/siris/f?p=SIRIS:35:0::NO:::

My Academy är sedan år 2005 Sveriges ledande leverantör av läxhjälp i hemmet.

Vi erbjuder läxhjälp i hemmet i ämnen som ingår i den svenska läroplanen. My Academy har cirka 2500 studiecoacher i sitt nätverk och tusentals kunder i Sveriges största städer. Sedan hösten 2012 finns My Academy också i Danmark.