Skaffa klippkort till en studiestöttare

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2010 09:39 CET

På grund av de höga betygskraven till läkarlinjen i Sverige sökte sig Cecilia Arana i stället till Odense
i Danmark, där hälften av studenterna kommer in via intervjuer – efter ett godkänt danskt prov som liknar högskoleprovet.

Det var bara ett problem:
– Jag förstod ju inte ens vad korvgubben i pölse­ståndet sa, säger Cecilia.

Hon sökte på webben efter en lösning. Hon hittade My Academy, som erbjuder professionella studie­stöttare i allifrån språk till studieteknik och matte.
– Vi säljer månadsabonnemang eller klippkort på 5, 10 eller 20 gånger, förklarar Kristian Hansson, en av grundarna.

Företagets "pedagoger", som de kallas, är i de flesta fall själva studenter. Cecilia Arana fick sin hjälp från en dansk kvinna som studerar till lärare.
– Vi lade upp studierna ihop, läste ”Bröderna Lejonhjärta” på danska i början, och konverserade mycket på slutet. Utan den hjälpen hade jag troligen inte kommit in på läkar-linjen.

Viljan slår hindren

Cecilia Arana är ett lysande exempel på en sak: att viljan övervinner hindren.
När dörrarna är stängda till läkarlinjen i Sverige ... ja, då kan man ge upp sin dröm. Eller så kan man söka andra lösningar.

Det gjorde Cecilia. Inträdesvillkoren i Danmark är annorlunda, upptäckte hon. Och den obegripliga danskan? Äsch, den går väl att lära sig!

Det går bra för Cecilia i livet. Med hennes attityd är vad som helst möjligt.

Kristian BorglundMetrojobbs karriärexpert

Om My Academy
My Academy startades år 2005 utav före detta EF Educations Frankrikechef Kristian Hansson och Marcus Håkanson, tidigare anställd på Volvo personvagnars marknadsavdelning. I och med lanseringen introducerades ett koncept med läx- och skolhjälp på den svenska marknaden som nu fått rejält fotfäste. My Academy omsatte år 2008: 2 MKR, 2009, 10,8 MKR, och innevarande år beräknas omsättningen bli + 22 MKR. My Academy har verksamhet i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Jönköping och Umeå.

Kommentarer (0)