City tar upp kampen mot e-handeln

En prenumerationstjänst ska locka ut lokala Uppsalabutiker ut på nätet. ”Om produkten inte går att hitta hemifrån soffan missar man konsumtionsprocessen som den ser ut i dag”, säger Henrik Ramstedt på My Mall.

UNT 2017-02-26 E-handeln växer sig allt starkare. Under 2016 hade svensk e-handel en tillväxt på 16 procent enligt Postnords nya e-barometer. Nu har en ny prenumerationstjänst lanserats för att lokala butiker ska kunna nå ut på nätet. Företaget My Mall har lanserat en samlad e-butik som företagare kan köpa in sig på för en månatlig kostnad. Där kan de ladda upp bilder och information om sina produkter, och när konsumenter beställer en vara från hemsidan läggs den undan i butiken för upphämtning.

– Tanken är att stödja lokala butiker att ta det stora steget ut på nätet. Alla samlas i en slags Uppsaladatabas med hela det unika lokala utbudet, säger Henrik Ramstedt, marknadschef på My Mall.

Enligt honom är orsaken bakom initiativet svenskarnas förändrade konsumtionsmönster.

Läs hela artikeln på UNT uppgang.com

Amanda Möller Berg UNT