Dag 4: Internetmuseum och möte med generation Z

På torsdagen ställdes motsatserna online och offline på sin spets. Kerstin tog en resa genom internets historia på Internetmuseum (.SE) och fick där besök av Generation Z – Wille och Sara från Kids Hack Day – som utmanade Kerstin i ett quiz.

Internetmuseums Marie Ekelund och Gabriella Lönnroos ställde sig framför den stora skärmen som pryder ett hörn på Internetmuseum. På den kan man scrolla sig igenom hela internets historia. Museet går förvisso att upptäcka i sin helhet på – just det – internet, men att få höra om de viktigaste nedslagen IRL var desto mer lärorikt.

– Jag har aldrig pratat om internethistoria med en publik med så stor åldersskillnad som 80 och 10 år! sa Gabriella Lönnroos, PR- och kommunikationsansvarig på .SE.

Några av de viktigaste nedslagen enligt Internetmuseum, 1960 till 90-tal:

• 60-talet: Universitet och militär började kommunicera i enskilda nätverk.
  • 1983: Björn Eriksen tar emot Sveriges första e-postmeddelande
  • 90-talet: Internet kommersialiseras och valresultatet kommuniceras via e-post. Man kan även börja mejla med bokstäverna å, ä, och ö.
  • 1994: Bildt mejlar Clinton. Det var första gången som politiker mejlade varandra.

Efter att ha kollat på tidslinjen fick Kerstin besök av Wille Eklund, 11 år, och Sara Afshar, 12 år – utsända från Kids Hack Day. De satte sig ned vid ett bord där Kerstin tog fram surfplattan som innehöll ett quiz. Vad är egentligen bäst – online eller AFK? Trots att Kerstin hellre läser och shoppar analogt, vann till slut det uppkopplade livet och alla tre skanderade "online, online, online!".

På frågan om Kerstin kan komma att bli lika duktig på digitalt som Wille och Sara i framtiden, kanske till och med bli utvecklare, svarar Wille:

– Med lite träning och envishet ska hon nog kunna ta sig dit.

Du kan titta på repsrisen av livesändningen under fliken "Bilder och videor" här i nyhetsrummet eller på mynewsdesknow.se. Där finns också korta klipp av det bästa som hittills hänt under veckan.

I morgon är det sista dagen av Kerstins snabbkurs på nätet. Då kan du fråga henne vad som helst på Reddit iAMA. Dessutom hänger Sveriges mest moderna senior, Berthel Nordström, på. Välkommen med dina frågor med start klockan 16.00!