Almedalen dag två

Almedalen dag två

Andra dagen av Almedalen för Mynewsdesk, en dag som till en början andades "dagen efter". Morgonen var blåsig, grå och fylld av höga förväntningar dagen efter Pussy Riots framträdande i Visby. Frågan var; vad blir dagens PR-kupp som ska kan toppa det?

På morgonen besökte vi ett fullsatt seminarium hos Ullman PR på temat "varför är politikerna så okända?". I en pratglad panel satt Lena Melin, Lars Stjernkvist, Tomas Rudin, Jenny Madestam och diskuterade om detta är ett problem, och i så fall hur man skulle kunna lösa det. Hurvida det var ett problem fick vi aldrig riktigt veta men de var alla överens om att det kunde lösas genom större vikt vid personvalen.

Andra minnesvärda intryck under dagen var Ernst & Youngs seminarium om den digitala utvecklingen och diskussioner kring vilken tillit vi har till nätet och vilka regelverk som skyddar vår integritet i den snabba moderna utvecklingen. Även Tidningen Journalisten anordnade ett seminarium på temat utveckling där journalistens roll diskuterades. Hur omdefinieras behovet av kunniga journalister när alla kan bli sina egna publicister? Stark koppling till Mynewsdesk både i frågan om öppenhet och att företag blir sina egna mediehus, vi gillar diskussionen och sällar oss till gruppen som främjar öppenhet. Vi hann även lyssna till retorikkonsulten Elaine Eksvärd som analyserade partiledarnas politiska retorik och som gissade att Fridolin i sitt tal ikväll kommer använda sig av sin vinnande retorik “jag har pratat med...” Den som lyssnar in Miljöpartiet ikväll får veta.

Något vi bittert fick erfara under dagen var vikten av att vara ute i god tid. Att spontant springa till ett seminarie minuten innan det drar igång, och som till det även bjöd på tilltugg, är lönlöst. Vi tar nya tag inför onsdagen och lovar oss själva att vara ute i god tid inför alla intressanta seminarier. Som avslutning vill vi utnämna Twitterklänningen till dagens snackis. Klänningen har tagits fram av Crossing Borders tillsammans med Comviq i syfte att låta unga komma till tals i Almedalen.

Nu bär det vidare i Almedalens kväll, där köande, gratisätande och nätverkande blivit en dygd.