Content marketing vs brand journalism

Content marketing vs brand journalism

Content marketing var bara början. Nu är det dags att löpa innehållslinan fullt ut och börja med brand journalism. Vilken information kan du erbjuda dina nuvarande och potentiella kunder?

Svenska Röda Tält AB är ett företag som säljer svenska röda tält. De är väldigt duktiga på traditionell marknadsföring och kommunicerar till kund:

“Det här är våra röda tält. De är gjorda av ett nytt innovativt material som garanterar att du sover varmt och torrt ute i skogen.”

Men så en dag får Svenska Röda Tält AB höra om något nytt - Content Marketing. Eftersom de alltid vill ligga i framkant anammar de detta och riktar in sin marknadsföring mot Content Marketing.

“Med våra röda tält kan ni besöka dessa vandringsleder” heter deras första artikelserie. Förutom artiklar består deras marknadsföring av guider, bilder och videofilmer. Överallt finns deras tält med och visar att det är vad som krävs för att ta sig an Sveriges vackraste vandringsleder.

Svenska Röda Tält AB är dock inte företaget som nöjer sig. Precis som deras produkter alltid ska ligga i framkant så vill de även att deras marknadsföring ska göra det. Nytänkarandan ska löpa som en röd tråd genom hela organisationen. Det är alltså dags för nästa steg - Brand Journalism (varumärkesjournalistik).

“Här är Sveriges bästa promenadstråk och vandringsleder” heter den första artikeln de producerar.

Avsaknaden av det röda tältet

Svenska Röda Tält AB är ett tydligt exempel på skillnaderna mellan content marketing och varumärkesjournalistik. När företaget använder sig av content marketing pratar de om sin produkt - det röda tältet - i ett intressant sammanhang men när de går över till varumärkesjournalistik är tältet borta.

Är det så lätt? Att brand journalism innebär att du fortsätter som vanligt men undviker att in i det sista nämna ditt röda tält?

– På ytan är content marketing och brand journalism oerhört lika men det är perspektivet som gör den stora skillnaden. Content marketing är ett bredare och mer intressant sätt att göra reklam för sin produkt genom att skriva om situationer då de används. Brand journalism är föredragsdriven journalistik som utgår från den tänkta kundens perspektiv, säger Robert Almqvist på LEWIS i Stockholm.

Ta ett företag inom skobranschen. Med snygga bilder, kändisar och slogans väcker man intresset för sina produkter. Det är reklam.

Genom att skriva ett intressant resereportage där några vackra människor kör en krogrunda i Cannes, och där de på bilderna har företagets skor, har man istället skapat en känsla som potentiella kunder kan identifiera sig med och som ökar intresset för skorna. Man kan också skriva ett reportage om designern bakom skorna, materialet som används eller annat - men kommunikationen kretsar fortfarande kring varumärket och produkterna. Det är content marketing.

För majoriteten av kunderna handlar dock inte en krogrunda i Cannes om skorna. När man, som den berömda krogguiden Guide Michelin, helt utgår från människors önskan att äta den bästa maten, på de bästa krogarna, har man avlägsnat sig från marknadsföringen. Man behöver inte ha däck från Michelin för att besöka dessa krogar. Om ett skoföretag skulle ta till samma grepp skulle man kanske starta Choo-guiden till de hetaste klubbarna på franska rivieran.

– Man kan tycka att skillnaden är liten och när vi pratar med kunder om detta verkar alla först vara med på definitionen tills vi sedan förelår att man ska skriva ett reportage om konkurrentens nya produkter. Det är först då som poletten trillar ner; vi skriver för läsaren och läsaren tänker oftast på vilken produkt, vilken tjänst eller vilken resa som passar dem bäst, inte vilken av Apollos resor som gör det, säger Robert Almqvist. Om man nu inte är en fanboy och hellre väljer mellan undermåliga produkter från en leverantör än ur hela marknadsutbudet.

Marketing vs Content Marketing vs Brand Journalism

Marketing = Saker vi tycker att du ska köpa