Det är hög tid för förändring!

Det är hög tid för förändring!

Mynewsdesk har mottagit den brief som 2126 kvinnor och icke-binära i vår bransch har publicerat. Vi accepterar utmaningen och tar oss självklart an uppdraget.

Föga förvånande når #sistabriefen nu PR & kommunikationsbranschen och de tusentals kvinnor som skrivit under uppropet kräver trygga arbetsplatser fria från diskriminering, förtryck, sexualiserande jargong, trakasserier och övergrepp – både på byråerna och på beställarsidan.

Det allra viktigaste nu är att inse att det inte räcker med att uppdatera policyn i personalhandboken - vi måste aktivt jobba med de här frågorna, och vi måste jobba hårt. Rent krasst kan man nog generalisera och säga att policys redan finns på plats. Men det är stor skillnad att upprätta ett fint dokument med goda värderingar och aktivt arbeta för att leva upp till de fina orden.

Och det är nu det börjar! Syna sig själv, anställda, medarbetare, chefer, partners, och kunder i sömmarna - och vara villig att sätta ner foten och göra det jobb som krävs.

Genom att ta del av vittnesmålen inser man snabbt att problemet innefattar mer än handgripliga sexuella trakasserier. I en bransch med stenhård konkurrens och vassa armbågar blir osäkerhet grogrunden till maktmissbrukt och övertramp.

Det är hög tid att vi som organisationer tar det ansvar som med all rätt krävs i briefen. Ansvaret måste förflyttas från individens förmåga att säga nej, till branschens makthavare att skapa säkra och trygga arbetsplatser för alla.

I en bransch som annars är snabbrörlig och blixtsnabb på bollen gäller nu att göra det raka motsatta. Tänk igenom de etiketter och värderingar man uttalar för företaget och reflektera över hur väl vi kan leva upp till löftena. Det handlar inte bara om här och nu, det handlar om att göra faktiska skillnader för framtiden - och för en bättre kommunikationsbransch för alla.

Och vi accepterar utmaningen!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se