Funktionstips: så jobbar du effektivt med taggar

Funktionstips: så jobbar du effektivt med taggar

Hur arbetar du med taggar? För länge sedan fyllde taggarna en viktig funktion för att sökmotoroptimera ditt material, i dag ser det helt annorlunda ut: sökmotoraspekten har ersatts av funktionalitet som hjälper dina besökare att hitta rätt.

Det finns alltså ingen sökoptimering kvar i taggar men de fyller fortfarande ett viktigt ändamål: sortering. Framförallt fyller taggarna en användbar funktion där de skapar “mappar” av ditt material. Genom att ha ett tydligt och enkelt system när det kommer till dina taggar så blir ditt nyhetsrum, din blogg eller hemsida enklare att navigera och besökaren kan snabbt hitta till materialet som intresserar dem. Taggar underlättar även för besökaren att hitta relaterade artiklar om de ämnen som intresserar läsaren.

Hur använder vi taggar?

På Mynewsdesk har vi valt att helt och hållet tänka på taggar som mappar där vi lägger vårt material för att det ska vara lättare att hitta rätt. Ungefär som du använde mappar på din gamla PC en gång i tiden. Vi har bestämt fyra olika ämnen - taggord - som vi konsekvent använder till allt material. En skulle kunna säga att det är dessa ord som bestämmer inom vilka ramar vi producerar material för vårt nyhetsrum och det som faller utanför är inte intressant för oss att skriva om.

Vi tänker mycket på vad besökarna kan leta efter när de kommer till vårt nyhetsrum. Därför har vi bland annat valt att lyfta fram en så pass tråkig tagg som “logotyp” bland våra bilder för att vi ser att det är något många frågar efter. På Mynewsdesk kan man även välja att lyfta fram vissa taggar (framhävda taggar) så att de får ett mapp-likt utseende, vilket än mer understryker hur du ska jobba med dem. Tänk då på att mapparnas framsida blir det senaste materialets bild, så använder du flera taggar till ett material så kan dessa få samma framsida. För att se hur vi använder taggar kan du klicka in dig under exempelvis "Nyheter" och "Bilder och video" i vårt nyhetsrum.

Tips! För att lägga till framhävda taggar i ditt nyhetsrum går du in under Newsroom > Nyhetsrumsinställningar. Scrolla ner till Framhävda taggar och lägg till de taggord du vill använda. När du publicerat nytt material kommer de framhävda taggarna att visas som stjärnmarkerade.

Tre snabba tips på hur du kan tänka kring taggar:

• Taggar = mappar. Underlätta för dina läsare och underlätta för dig själv. Lägg ditt material i mappar för att enklare hitta rätt.
  • Gör en plan. Bestäm inom vilka “ramar” du publicerar material och låt sedan dina taggord vara ramarna.
  • Tänk på din besökare. Vad är det dina besökare letar efter när de kommer till ditt nyhetsrum? Var tydlig att ingen kan missförstå taggen.
Anmäl dig till Mynewsday

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se