Har du koll på nyhetsrummets olika delar? Vi tipsar om de viktigaste!

Har du koll på nyhetsrummets olika delar? Vi tipsar om de viktigaste!

Nyhetsrummet är vad du vill att den ska vara. Antingen platsen där journalister hittar information om er eller också plattformen som all din digitala kommunikation utgår ifrån. I det senare fallet kan kommunikationen i nyhetsrummet rikta sig till, i princip, hur många olika publiker som helst. Men vilka delar består nyhetsrummet av, vad måste finnas i det och vad är bara roligt att ha? Vill du ta del av hela listan ladda ner vår nyhetsrumsguide!

Det viktigaste delarna

Text, bild och kontaktpersoner kan kännas som en självklarhet att ha i ett nyhetsrum. Men det viktiga är att det även presenteras på rätt sätt. Publiceringen ska fungera smärtfritt och det ska finnas möjlighet till att formatera texten beroende på vad det är du vill kommunicera och till vem. När det kommer till bilder har vi sett att innehåll med bild nästan drar dubbelt så många klick som de utan. Se även till att de är högupplösta som fungerar för tryck och vidare spridning. Journalister vill veta vem de ska prata med, se till att det därför alltid är tydligt vem man ska vända sig till i form av kontaktpersoner i nyhetsrummet.

Det som ser ut att vara en oändlig artikel i text kan oftast sägas på bara någon minut i en video. Det behöver inte vara komplicerat om du planerar din film innan med tydliga frågor och pauser för att underlätta klippning.

Statistiken och uppföljningen är både golv, tak och väggar i all marknads- och kommunikationsarbete. Se till att använda det inbyggda statistikverktyget för att alltid kunna visa dina chefer att ditt arbete ger resultat.

Delarna som är bra att ha

Från ditt nyhetsrum kan du även välja att publicera ditt material direkt ut på Facebook och Twitter. Du har därmed möjligheten att knyta ihop din digitala kommunikationen till en helhet.

Se till att bjuda in kunder och prospekts till events via nyhetsrummet. Alla era kommande evenemang finns då synliga i er evenemangskalender i nyhetsrummet och vi på Mynewsdesk använder bloggfunktionen för att promota dem.

Delarna som är kul att ha

Ett ordentligt byggt nyhetsrum ska även kunna användas för att hantera viktiga kontakter, allt från journalister och bloggare till kunder och anställda. Du har även möjlighet att skicka material direkt till dina egna kontakter och se hur många som öppnat ditt mail och i slutändan klickat i materialet.

För att på ett enkelt sätt veta vad du ska skriva om så kan omvärldsbevakning vara svaret på den frågan. Ta reda på vad dina olika målgrupper säger om er. Försök sedan att hitta de ämnen som ingen i er bransch ännu börjat äga.