Lär dig av IKEA:s sätt att arbeta med storytelling

Lär dig av IKEA:s sätt att arbeta med storytelling

Häromdagen nåddes vi alla av nyheten att Ingvar Kamprad gått bort, och historier kring honom, IKEA, och dess framgång har synts i alla mina sociala medie-kanaler. Det var dock i en intervju med Sara Kristoffersson, professor i designhistoria, på nyhetsmorgon den 29/1 som jag lyssnade till något som verkligen fastnade.

Sara talade om att Ingvar Kamprad och IKEA var bland de första (om inte de första) som använde sig av storytelling i sin marknadsföring. Detta för att skapa entusiasm hos medarbetare och i marknadsföringssyfte. IKEA insåg för många många år sen vikten av att använda sig av historier och historiebyggande för att stärka sitt varumärke. IKEA säljer inte bara design och soffor, utan de säljer även historier om Sverige och om svenskar, sa Sara i intervjun.

Det är ju så självklart och genialiskt tänker man, och mina tankar går även till oss på Mynewsdesk, där jag och många av mina kollegor arbetar dagligen med att inspirera våra kunder till att jobba med just ”storytelling” i sina nyhetsrum och sociala kanaler, för att få spridning på sitt material samt skapa engagemang.

Så inspirera genom att berätta historier om te.x varför just ert bolag startades. Ta med dina läsare på en resa. Varför arbetar ni med just dom produkter ni gör? Skapa känslomässigt engagemang genom historier kring ert varumärke.

Ett väldigt bra exempel på IKEA:s klockrena storytelling är kampanjen Där livet händer.

En av filmerna i kampanjen handlar om pappan till en till en tonårstjej, och hur han tålmodigt - gång efter gång - väntar utanför igensmällda dörrar för att få prata med sin upprörda dotter.

Eller den här, ur samma kampanj som handlar om hur ett separerat par skapar två identiska barnrum för att öka tryggheten för sonen som bor varannan vecka på ena stället, och varannan på andra.

Kärnan i dessa filmer är att lyfta fram hur IKEA:s produkter används i livet, fokus ligger aldrig på det materiella - på produkten. Och det är väl själva kärnan i storytelling; att fokusera på berättelsen och engagera tittaren. Människan har alltid dragits till att berätta och lyssna till historier; i utbildningssyfte, så väl som i underhållningssyfte, så att arbeta med storytelling är ett smart drag för att nå din publik.

Jag drar lärdom av IKEA som onekligen lyckats bygga ett helt imperium genom bland annat historieberättande. Jag rekommenderar er att göra detsamma!

Malena Kirs, Account Manager på Mynewsdesk