Martin Schibbye om journalistik och sociala medier

Martin Schibbye om journalistik och sociala medier

De senaste åren har många börjat diskutera och ifrågasätta sociala medier och dess roll ur ett journalistiskt perspektiv. Frågor kring hur det påverkar nyhetsrapportering, konsumption och - inte minst - spridningen av fake news.

Det råder inga tvivel om att sociala medier har blivit en viktig nyhetskälla för många och därmed en nyckelspelare i kanalmixen. En undersökning som genomfördes i USA visar att 67% konsumerar nyheter, åtminstone i viss utsträckning, på sociala medier.

Med det i åtanke så satte vi på Mynewsdesk oss ned med Martin Schibbye, Chefredaktör på Blank Spot Project. Vi ville, från ett journalistiskt perspektiv, få en ökad förståelse för hur han använder sociala medier i sitt arbete att hämta nyheter samt ta del av hans syn på sociala medier.

Varför bör journalister använda sociala medier i sitt arbete?
- Alla verktyg och plattformar som numera finns tillgängliga behöver användas för att sprida innehåll och för att nå ut genom engagemang och delningar, men också för att skapa tvåvägskommunikation med läsarna.

Varför skulle du vilja diskutera dina reportage med läsarna?
- Hela den journalistiska idén om att redaktioner ska vara sändare av information – de dagarna är förbi. De flesta läsarna, lyssnarna och tittarna vet oftast mer än mig om ämnen som jag bevakar, och genom att lyssna på dem kan jag bli bättre i min rapportering.

Hur har journalistens roll förändrats i och med sociala medier?
- Som journalist behöver du se dig själv som konversationsledare och inte bara en innehållsproducent. En artikel är inte färdig bara för att du publicerar den. Tvärtom, den kanske får en helt annan vändning genom diskussionen med läsarna. Mitt tips till journalister är att avsätta tid under arbetsdagen för att interagera med läsare på sociala medier.

Hur använder du sociala medier för att engagera och göra research?
- Jag säger till alla journalister jag anställer att de bör tillbringa 50% av sin arbetstid på Facebook för att diskutera artiklarna med läsarna, och resterande tid åt traditionell journalistik: ringa människor, skriva artiklar och reportage. Genom att ägna tid åt diskussion skapar du förtroende hos målgruppen, och du kan förklara vad du gör, hur du gör det och varför.

Vilket råd skulle du ge till journalister som är i början av sin karriär?
- Som journalist kommer du aldrig vara den som sitter på all kunskap. Nyckeln till att överleva i det nya medielandskapet är att förstå att läsarna vet mer än vad du gör.

Hur har läsarens roll förändrats?
- Vi är vana vid att vissa läsare ringer in och uppmärksammar stavfel eller annat uppenbart. Nu tvingas vi inse att de kanske vet mer än oss om ett specifikt ämne, och om vi kan dra nytta av detta kommer journalistiken bli mycket, mycket bättre. Det är viktigt att inte bara ta in andra perspektiv när artikeln är publicerad, utan att göra detta redan i idéstadiet – involvera läsarna i processen.

Hur kan journalister återfå allmänhetens förtroende?
- Du kan inte längre gömma dig bakom ett skrivbord. Du måste stå upp för din journalistik och förklara varför saker gick snett.

# # #

Hur ser journalister på sociala medier? Och hur påverkar detta kommunikatörer? Ladda ner vår e-bok Journalister och sociala medier.

Ladda ner!