Ashkan Fardost - Föreläsare, debattör och investerare

Blogginlägg -

Mynewsday 2018 - " Idag så har alla en tryckpress i fickan. Den heter smartphone + internet"

På Mynewsday kommer Ashkan Fardost att föreläsa om digitalisering och varför alla har missförstått den.

Ashkan Fardost är en före detta musikproducent och artist samt doktor i organisk kemi. Efter musik- och forskningskarriären involverade han sig i Stockholms startup-scen. Idag jobbar han som Collaborator på Hyper Island och driver sin nystartade investeringsfirma Oddball Ventures. Han var även nominerad till Årets Talare 2017 av Talarforum och är en flitigt anlitad talare inom digitalisering.

Ditt ämne är “Alla har missförstått digitalisering”, varför har ni valt att prata om det?
- Medan den tekniska aspekten av digital teknik har utrönats väl och av många de senaste 20 åren så har jag saknat analyser från ett antropologiskt och sociologiskt perspektiv på den digitala revolutionen. Nämligen vad som händer med världsordningen när ~3 miljarder människor (and counting) sitter i ett och samma rum. Och det rummet heter internet.

Hur gör en bäst för att hänga med i den digitala utvecklingen?
- När det gäller den tekniska aspekten så är det ju olika för varenda aktör, vilken affärsmodell man ska satsa på, vilka tekniker som ska användas, etc. Men för att hänga med som människa och individ så behöver vi ett ramverk som tar hänsyn till de antropologiska och sociologiska effekterna av internet och den digitala teknikens accelererande utveckling. Med andra ord ett ramverk som tar hänsyn till hur internet och digital teknik radikalt ändrar våra beteenden på makronivå och skapar radikalt nya förväntningar.

Vad kommer årets deltagare att få lära sig av dig?
- Genom att kombinera det senaste från den antropologiska forskningen med filosofiska modeller för människans drivkrafter så kommer jag bygga upp det ramverk som har drivit mänskligheten framåt sedan 12,000 år bakåt i tiden. Detta för att visa vart vi kommer ifrån. Därefter kan vi stoppa in internet och digital teknik i ramverket för att se vad som kommer ut på andra sidan. Målet är att kunna lista ut hur de potentiella scenarion som vi har framför oss som mänsklighet kan se ut.

Hur tror du att de kommande 3 åren kommer se ut inom digital PR och kommunikation? Vad kommer vara viktigt att tänka på?
- Martin Luther listade redan ut hur man bedriver effektiv kommunikation för ~500 år sedan. Han insåg att tryckpressen är ett nytt massmedium med vilken han kan gå runt den gamla grindvakten för distribution av information, nämligen den katolska kyrkan. Han skrev dessutom sina texter på tyska istället för på latin, vilket var revolutionerande så det skrek om det på den tiden. Varför inte tala direkt till folket istället för att använda ett språk som tre snubbar i uppe i kyrktornet kan läsa? Och sist men inte minst så var många av hans texter väldigt korta, relativt den tidsperiodens mått. Många av texterna gick att plöja igenom på tio minuter, vilket innebar att man snabbt kunde sprida hans ord över en lunch eller middag. Det var även ett medvetet designval, för korta texter av det slaget fick oftast plats på ett ark papper, som man kunde vika ner i fickan och snabbt sprida vidare till nästa person. Plus att det blev billigare att trycka flera exemplar. Vad jag försöker säga är att Luther använde tryckpressen som om det vore Twitter. Han var ~500 år före sin tid. Idag så har alla en tryckpress i fickan. Den heter smartphone + internet. Översätter man hans radikala steg då till nutidens möjligheter så kommer man snabbt fram till vad som funkar och inte funkar idag och om tre år framåt. Ledtråd: corporate jargon är nutidens latin, fast utan mystik och charm.

3 snabba om Ashkan Fardost

Favoritserie?
- Rick & Morty.

Godis, glass eller chips?
- Glass.

Person/företag i branschen du inspireras av?
- Volvo Cars

Mynewsday går av stapeln i november. Eventet hålls i Stockholm 6/11, Göteborg 14/11 och Malmö 15/11.

Köp din biljett här