Clara Henry - Youtuber, influencer, programledare

Blogginlägg -

Mynewsday 2018 - "Eftersom jag tror att vi alla har mycket att lära av dagens 15-åringar vill jag dela med mig om vad jag själv lärt mig"

Med 430,000 prenumeranter är Clara Henry en av Nordens största influencers. På Mynewsday pratar hon om content marketing och dialogen på Youtube.

Clara Henry är den 24-åriga programledaren, komikern, författaren, bloggaren, vloggaren och föreläsaren från Göteborg. Hon var programledare för Melodifestivalen 2017, för vilket hon blev nominerad till årets kvinnliga programledare i TV-priset Kristallen samma år.

Ditt ämne är “Fem saker Sveriges 15-åringar lärt mig”, varför har du valt att prata om det?

Jag har ju levt i någon form av limbo under mina senare år på youtube. Traditionell media har sett på mig som en ungdom medan mina följare har sett på mig som en vuxen, vilket är spännande att försöka förhålla sig till. Speciellt när traditionella medier kliar sig i skägget och frågar sig hur tusan de ska göra för att nå ut till dessa ungdomar. Jag upplevde ofta att den diskussionen landade i slutsatser dragna av andra vuxna, snarare än att försöka lära sig något av de yngre. Och eftersom jag tror att vi alla har mycket att lära av dagens 15-åringar vill jag dela med mig om vad jag själv lärt mig.

Hur är en bra kommunikatör enligt dig?

Lyhörd, ödmjuk, påläst och rolig!

Vad kommer årets deltagare få lära sig av dig?

Att fatta femtonåringarna på internet idag. Och vad som händer när en råkat drämma upp en kettlebell i vulvan.

Hur tror att de kommande 3 åren kommer se ut inom digital PR och kommunikation? Vad kommer att vara viktigt att tänka på?

Jag har ärligt talat ingen aning. Jag glider mest bara med, så jag överlåter den frågan till dem som kan saken bättre än jag. Men viktigt att tänka på? Överlag: var schysst. Var inte rasist, sexist eller homofob. Det får vi i och för sig aldrig sluta tänka på.

3 snabba om Clara Henry

Favoritserie?

Just nu: Handmaid's Tale. Alltid: New Girl.

Godis, glass eller chips?

CHIPPAAAAAA!

Person/företag i branschen du inspireras av?

Malena Ernman! Jag tycker det är sjukt inspirerande att kunna vara så folkkär samtidigt som en stenhårt sprider ett viktigt politiskt budskap i sina kanaler. Hon är en förebild.

Mynewsday går av stapeln i november. Eventet hålls i Stockholm 6/11, Göteborg 14/11 och Malmö 15/11.

Köp din biljett här