Mynewsdesk på #Topp100 sajter i Sverige

Mynewsdesk på #Topp100 sajter i Sverige

Internetworld delade ikväll ut pris i sin årliga tävling, Topp100, där man belönar Sveriges 100 bästa sajter. Mynewsdesk har funnits med på listan sedan 2009.

I år delades priserna ut kategorivis, utan hänsyn till inbördes rankning av den totala listan, som tidigare varit 1-100. Troligen är det för svårt att värdera de olika sajterna sinsemellan. Mynewsdesk, som inte riktigt passar in under en kategori, hamnade under hedersomnämnande tilsammans med bl.a. Blocket. 2010 fick Mynewsdesk 1:a plats under kategori SEO, 56:e plats totalt. 2009 var det 40:e plats.

Läs mer om hur utmärkelsen och hur juryn jobbat för att komma fram till resultatet.

I år presenteras 17 kategorier. 16 kategorier med en kategorivinnare i varje och en kategori med 10 hederspriser till sajter som inte passade in i någon kategori, men som är värda en utmärkelse. En av de 16 kategorivinnarna får också den hedervärda utmärkelsen: Sveriges bästa sajt. Vinnaren blev Halens.

Sajterna bedöms enligt Internetworld utifrån följande kriterier:

• Utvecklingskraft - vad har hänt sen förra året?
  • Innehåll - kundnytta och kvalitet
  • Öppenhet - nyttjar nätets dynamik som kopplingar till sociala medier, API:er, inlogg via till exempel openID eller Facebook.
  • Form och funktion - design och navigering
  • Affärsutveckling - nytänkande, har hittat nya affärer, innovativ.

/Pernilla Åström, Community Manager. Mynewsdesk
@ipillan, pernilla@mynewsdesk.com.