#MNDAY17: "Det stora problemet är att empati inte kan översättas i Excel"

#MNDAY17: "Det stora problemet är att empati inte kan översättas i Excel"

Världens svåraste, enkla grej. Att kommunicera. För att lyckas behöver du nå ut och få folk att lyssna och reagera på vad du har att säga, men hur gör man det?

Niklas Bergh har arbetat med kommunikation i olika former i över 20 år och säger själv att han tänker alldeles för mycket på hur företag pratar med sin publik. Han var med och startade företaget Zound Industries med varumärken som Urbanears och Marshall som gick från ingenting till över en miljard i omsättning och distribution i över 100 länder.

Niklas arbetar numera som frilans och hjälper en företag att prata med människor. På Mynewsday kommer Niklas inspirera oss och prata om hur man kan göra misstag till något bra - en möjlighet att lära och bli bättre!

Hur kan kommunikation vara något så enkelt, men ändå så svårt?
- Det finns en enkel förklaring. Vi vaknar alltid som samma människa och har ingen aning om hur det är att vara någon annan. Att nå andra människor träffsäkert är en empatisk förmåga som är väldigt svår att räkna om på ett sätt som fastnar i Excel.

Niklas lyfter ofta hur viktigt det är att överraska för att hålla sig relevant, och intressant.

Hur håller man sig kreativ och kan överraska i dagens medielandskap där kunder kontinuerligt bombarderas med innehåll?
- Jag kanske är fel person att fråga för jag funderar mer på hur man orkar göra likadant som alla andra och ungefär likadant som igår? Är det inte väldigt mänskligt att undra vad som finns bakom nästa krök och vad man kan göra för misstag där?

Vilket är det vanligaste misstag kommunikatörer gör?

Vad kan årets deltagare lära av dig?
- Min personliga målsättning är att lura folk att dom upplever lättsam underhållning medan jag i smyg tatuerar insidan av deras ögonlock med världsförbättrande insikter.

###

Mynewsday, som går av stapeln i oktober, är en av de viktigaste mötesplatserna för kommunikatörer och marknadsförare. Vi oss ut på en turné och eventet hålls i Malmö (16/10), Göteborg (17/10), Stockholm (25/10) och Umeå (26/10).

Köp din biljett här!