#MNDAY17: "Arbeta smartare genom att öka värdet för kunden"

#MNDAY17: "Arbeta smartare genom att öka värdet för kunden"

Ökade krav, men minskade resurser. Det är en ekvation som de allra flesta som jobbar med kommunikation och marknadsföring känner igen. Hur gör man då för att lyckas? På årets Mynewsday kommer Erik Modig prata om hur man kan arbeta smartare med agil kommunikation - och samtidigt öka värdet för kunden.

Erik Modig är genialisk hybrid: han är en av Sveriges ledande kommunikationsforskare och kombinerar det med en karriär som konstnär och hobbysnickeri. Han har under flera år drivit galleri i Stockholm men ägnar sig numera åt att föreläsa och skriva böcker. Han är också doktor vid Handelshögskolan i Stockholm där han fokuserar sin forskning på beteendepsykologi och effektiv kommunikation.

I kommunikationskedjan fokuserar Eriks forskning på konsumenten; hur de tar emot budskap och vad som skapar värde för dem. Det är först när man förstår konsumenten och deras beteende, tankar och motivationer som man kan kommunicera på ett effektivt sätt, menar han.

Varför är det så roligt att forska om just kommunikation?
- För att det handlar om människor! Människor i plural. Hela kommunikationsbegreppet handlar alltid om att det är någon som ska förmedla något till en annan människa, eller en grupp människor. Ur ett psykologiskt perspektiv är det otroligt intressant eftersom man måste sätta sig in i hur människor tänker för att på riktigt förstå och kunna bedöma processen, hur effektiv den är och vart det brister.

Du har skrivit två böcker om effektiv kommunikation. Kontroll (2015) och nu senast Bang for the buck (2017). Vad är effektiv kommunikation för dig?
- Jag har skrivit två böcker på ämnet och tyckte att jag var kortfattad… Men generellt kan man så klart uttrycka det som att effektiv kommunikation uppnår sitt syfte. Det finns givetvis generella syften, såsom att nå målgruppen, men i övrigt varierar det från fall till fall. Det finns ingen universell regel för hur du kommunicerar på ett effektivt sätt, det beror på vad du vill uppnå.

Ökade krav, men mindre resurser. Vad bör huvudfokus vara för en modern marknadsorganisation?
- Många marknadsavdelningar idag stirrar sig blinda på alla kanaler och nya möjligheter som finns i dagens medielandskap och glömmer av vad som faktiskt är viktigt. Kunden. Genom att skala bort allting och bara fokusera på kunden, kundnyttan och hur ditt företag ska placera tjänsten eller produkten i perceptionen hos kunden. Vad vill ni att ert varumärke ska upplevas? Det är en bra utgångspunkt.

Vad kan årets deltagare lära av dig?
På Mynewsday kommer jag fokusera på vilka kompromisser man som kommunikatör måste göra. För att lyckas bli effektiv i dagens medielandskap krävs det att man prioriterar och fokuserar på rätt saker.

###

Mynewsday, som går av stapeln i oktober, är en av de viktigaste mötesplatserna för kommunikatörer och marknadsförare. Vi oss ut på en turné och eventet hålls i Malmö (16/10), Göteborg (17/10), Stockholm (25/10) och Umeå (26/10).

Köp din biljett här!

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se