Så arbetar du med sociala medier i ditt företag

Förra veckan skrev vi om varför det är viktigt för ditt företag att jobba med sociala medier. Det de flesta företag vill få ut av arbetet med sociala medier är att synas mer och förhoppningsvis också att få en direktkontakt med målgruppen. Här kan du läsa mer om hur du kan arbeta med sociala medier.

Börja med att sätta upp en strategi för hur ditt företag ska arbeta med sociala medier. Om det är så att alla anställda ska vara med och verka kan det inom vissa företag behövas en utbildning där ni sätter upp riktlinjer för hur, vad och när ni kommunicerar. Samtidigt kanske man inte ska vara för stram i sin hållning – en del av tjusningen med sociala medier är ju att varje person uttrycker det som de tycker är viktigt.

Välj ut vilka sociala medier ditt företag ska arbeta med genom att lyssna av var dina kunder och intressenter kommunicerar. För några företag är Facebooks mer privata ton ett utmärkt uttryckssätt, medan Twitter eller Instagram funkar bättre för andra. A och O inom sociala medier är att du har möjlighet att besvara de frågor du får snabbt, så gör en avvägning över hur många olika sociala mediekanaler du har möjlighet att hantera. Hellre ett fåtal som du hanterar galant än ett stort ohanterbart kaos.

För att nämna ett par föredömen i sociala medievärlden så är SJ ett exempel på företag som hanterar sitt Twitterflöde på ett eftersträvansvärt sätt. De är tydliga, raka och effektiva i sin kommunikation och har personal som jobbar med att enbart svara på tweets.

Här har vi en klassisk Facebook-kampanj av Ikea Malmö från 2009 som fortfarande håller.

Vad är det då som fungerar i sociala medier? Utöver kommunikation med kunderna så kan det vara bra att lägga i en extra växel när det gäller att skapa kampanjer som med finess och humor berättar något om ditt företag. Generellt är det bra att försöka att ta sig ifrån att tvinga kunder att "gilla" ditt företag på Facebook för att de ska kunna läsa informationen på din sida. Det kan också, likt i den här kampanjen för den svenska artisten Adam Tensta vara smart att koppla ihop många olika sociala medier i en och samma kampanj.

Så lite kortfattat kan man säga att det viktiga när du ska arbeta med sociala medier som företagare är:

• Sätt upp en strategi
  • Gör smarta kampanjer som många vill sprida
  • Använd humor och finess
  • Använd bild och film
  • Tvinga ingen att "gilla" ditt företag för att komma åt informationen
  • Välj vilka medier som passar ditt företag. Hellre ett fåtal som du kan kontrollera.

Vill du veta mer om hur du kan använda sociala medier i ditt företag eller är intresserad av att komma på en ubildning i sociala medier är du välkommen att kontakta vår Support eller din kontaktperson på Mynewsdesk.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se