Så här arbetar du med Influencer Marketing 101

Så här arbetar du med Influencer Marketing 101

Mynewsdesk första frukostseminarium för året gästades av digital strategen Jerry Silfwer, också känd under namnet @DoktorSpinn. Vi fick följa med på en inspirerande genomgång och fick svar på hur vi ska tänka kring influencers. Deltagarna fick med sig många tips och byggstenar, vi har valt att sammanställa de viktigaste lärdomarna till er som inte hade möjlighet att delta.

Att som företag arbeta med digitala ambassadörer och andra inflytelserika personer med stora publiker är spännande och kan ge fantastiska resultat, men det är samtidigt ett område i stor förändring. Vi har samlat några av Jerrys bästa tips för hur man arbetar med sin influencer-strategi.

1. Giftstatus

För att förstå relationen med influencers, är det viktigt att veta att de inte skapat sig sin publik för att rapportera om andra företags idéer, tankar och upplevelser. Publiken som de har byggt upp har de istället genererat genom att dela med sig av sina egna idéer, tankar och upplevelser. Några tips är att influensen ska få något tillbaka från företaget, det kan vara pengar men det kan också vara något betydligt mer värdefullt, se till att arbeta tillsammans för att hitta en bra form. Exklusivitet av information, publicitet och extra trafik till en blogg är några sådana exempel på vad företag kan ge sin influencer.

2. Mapping

Det är svårt att ge en färdig mall på hur och vilka influencer ett företag ska kontakta. Detta är helt beroende på syftet. Ett bra riktmärke är att inte bearbeta fler influencers än journalister i en pitch. Välj istället ut ett par som ni upplever är relevanta för just det ni gör. Jobba hellre smalt än brett.

3. Honeymooning

För att få till ett ordentligt och förtroendegivande projekt kan det vara en bra idé att presentera sig själv för den valda influencers redan några veckor innan projektet drar igång. Det är då lättare för dig att veta vilka som kan vara intresserade och vilka som du kan stryka från din influencer mapping. När det väl är dags för pitch vet du redan vem du ska pitcha, hur och ni har redan etablerat en kontakt!

4. Outreach

Precis som med "Mapping", från stycket ovan, så gäller samma tumregel vid fortsatt kontakt med en influencer, se till att personen känner sig utvald. Vi kan lätt läsa mellan raderna om vi ser att ett mail är en standardmall som skickats ut till en massa. Satsa istället på VIP-behandling och använd dig av ärlighet, syfte, incitament, igenkänning samt en tydlig Call-To-Action (vad du vill att personen ska göra) som avslutning i ditt mail.

5. Follow up

När ni sedan haft samarbetet gäller det också att följa upp och bibehålla kontakten. Se till att tydligt berätta vad samarbetet gav både er, företaget, och även influensen (kanske har de fått fler följare, mer trafik till sin blogg). Se till att föreslå att ni tillsammans kan göra nya kreativa samarbeten. En tydlig tumregel är att ett "one-night-stand" inte är något att rekommendera om du vill få ut något av din Influencer Marketing strategi.

Innehållet och de 5 byggstenarna är tagna från Jerry Silfwers presentation under seminariet.