Sluta tänk och börja göra – 3 praktiska PR-tips

Sluta tänk och börja göra – 3 praktiska PR-tips

Med ett nytt år följer nya trender. De största trenderna håller sig dock kvar från 2013 och ger inte så mycket utrymme åt nya banbrytande arbets- och tankesätt. I stället kommer trenderna som det pratades om redan för ett år sedan att växa sig starkare och bli allt viktigare under året. Här är Mynewsdesks tre viktigaste digitala trender för 2014 och praktiska tips för hur du kan genomföra dem.

1. Anpassa ditt material

Skapa anpassat och skräddarsytt material för just din målgrupp. Content har varit king länge och det ser ut som att det kommer regera ett långt tag till. Ta reda på vilket material det är din målgrupp efterfrågar genom att bjuda in din målgrupp till en fika, ring ett samtal, skicka en kort enkät eller åk ut och träffa dem! Det personliga mötet är sällan otacksamt.

När du sedan skapar ditt material ska du tänka på hur din målgrupp vill konsumera dit innehåll och anpassa det efter det. Visar det sig att din målgrupp nästan uteslutande surfar på mobilen? Se då till att allt innehåll är mobilanpassat. Är det i stället på bussen med lurarna i öronen som målgruppen är mest mottaglig? Då kanske du bör fundera på att lansera en podcast eller fler videor.

2. Video – det bästa sättet att förmedla ett budskap

Året då video exploderade. Att video är ett mer effektivt sätt att förmedla ett budskap på än text är vi nog alla överens om och hur många YouTube-exempel finns det inte som bevisar det? 2014 blir inte bara året då marknadsförare förstår hur nyttigt det kan vara att använda video i sin kommunikation utan även året då de förstår att det inte behöver vara så svårt.

Det kan vara så enkelt som att filma med din mobil eftersom dagens mobilkameror har nog bra upplösning för kortare filmer. Redigeringsprogrammen blir även de allt lättare att hantera. Så nästa gång du vill nå ut med en nyhet snabbt; testa att filma och lägg ut en kortare kommentar från exempelvis företagets VD för att sedan, när du har mer tid, komplettera med en längre och mer ingående text. Ett annat exempel på video är att intervjua dina medarbetare, gå ut med ett pressmeddelande i videoformat eller bjuda in till ett evenemang i form av en video.

3. Närvaro på flera sociala arenor

Dags att finnas på fler än bara en plattform! Det fanns en tid då Facebook var sociala medier, det var där alla fanns och som marknadsförare eller kommunikatör behövde du inte tänka på så mycket mer. Den tiden är sen länge förbi. Med fler plattformer än tidigare har det blivit enklare att nischa sin kommunikation mot en specifik målgrupp och på så sätt effektivisera hela sitt arbete. Men tänk på att varje kanal kräver sin egen plan, att skicka ut allt material på samma sätt i alla kanaler är inte något som kommer att ge resultat.

Se till att variera typen av innehåll i kanalerna och tänk på att det kan krävas olika röster i olika kanaler. Twitter är en kanal där snabbhet ofta är det viktigaste och där du hela tiden måste svara koncist, samtidigt som du på Facebook inte har problemet med en så begränsad mängd text. Läs mer om hur du kan jobba med sociala medier i det relaterade blogginlägget "6 snabba PR-tips till hur du lyckas på sociala medier".

Har du frågor eller vill veta mer om årets trender kontakta oss på Twitter, Facebook eller maila oss.

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se