6 snabba PR-tips till hur du lyckas på sociala medier

6 snabba PR-tips till hur du lyckas på sociala medier

Marknadsföring på sociala kanaler kommer alltid att vara ett hett ämne. Även om sociala medier hängt med ett bra tag ser vi att många företag misslyckas med sin närvaro. I serien PR-tips ger vi dig denna gång 6 snabba tips att tänka på när du tar dig an de sociala plattformarna.

#1 Börja med din publik

Det viktigaste när du kommunicerar på sociala medier, eller när du kommunicerar över huvud taget, är att förstå din publik. Vad är de du kommunicerar med intresserade av? Vad är det som får igång dem? Börja med att ställa dig dessa frågor så kommer resten av ditt arbete bli mycket mer framgångsrikt.

#2 Skapa meningsfullt innehåll, men inte själv

Om det bara är en person som själv skapar allt innehåll är det lätt hänt att det ni skapar blir enformigt och förutsägbart. Ta istället med dig fler på företaget som har glöden, ju mer varierande bakgrund och arbetsuppgifter de vanligtvis har, ju bättre! Dessa kommer att komma in med en helt annan syn och ge dig infallsvinklar som du kanske aldrig tänkt på.

#3 Få till mixen!

Stå inte still - testa dig fram! Din publik utvecklas, precis som du gör, och det som fungerar i dag kanske inte alls får samma genomslag i morgon. Testa dig fram med olika sorters material (text, video, bild, ljud) och testa vilket tilltal som fungerar för just er.

#4 Anpassa budskapet efter social kanal

Tänk på vilken kanal du publicerar ut på, vilket syfte varje nätverk tjänar och vem du pratar med i respektive kanal. Skräddarsy sedan budskapet efter det. Dina följare på LinkedIn kommer garanterat att genomskåda ett inlägg som du ursprungligen publicerat på Instagram.

#5 Glöm envägskommunikationen

Tanken med sociala medier är just det sociala. Använd ditt företags sociala nätverk till att lyssna, lära och engagera. Sociala kanaler är ett sätt för dig att göra ditt varumärke mer mänskligt. Agera på frågor som riktas till dig och interagera med dina följare samt personer inom din bransch.

#6 Väl planerat, hälften vunnet

Många företag hoppar helt kallt på det sociala tåget utan att planera sin sociala närvaro i förväg. Detta resulterar i att ditt arbete med företagets sociala kanaler blir improviserat och ytterst sporadiskt. Att inte ha en social mediestrategi eller en social redaktionell kalender gör att du ger dig in i aktuella samtal när det redan är för sent, eller missar dem helt.

Är du i startgroparna med ditt företags redaktionella kalender inför 2014? Kanske tycker du att en redaktionell plan inte är viktig för just ditt företag? I serien PR-tips som publiceras i Mynewsdesks nyhetsrum varje torsdag kommer vi nästa vecka att skriva om den redaktionella planen och hur den underlättar ditt PR-arbete. Titta in här då eller följ oss på Mynewsdesk så får du våra nyheter direkt i din inkorg!

Bild: Josiah Mackenzie via Flickr