​Tvärvetenskaplig PR - anpassar du dig till dagens fragmenterade medielandskap?

​Tvärvetenskaplig PR - anpassar du dig till dagens fragmenterade medielandskap?

I takt med att medielandskapet blir alltmer fragmenterat och sociala medier, meddelandeappar och mobil teknologi har ökat i popularitet så har PR fått nya ansvarsområden. Dessa förändringar tvingar PR-ansvariga att fråga sig själva: ska vi stänga ner traditionella marknadsförings- och kommunikationskanaler för att skapa nya discipliner?

Den ökade mediefragmenteringen och uppkomsten av sociala medier har tvingat PR-avdelningar att anpassa sig. Tryckt media har fått ge vika för digital konsumtion. Medias roll som grindvakt har minskat och delvis ersatts av en stor mängd influencers på sociala medier. Samtidigt minskar antalet anställda på nyhetsredaktioner, vilket har ökat behovet av nyheter och kunskap från PR-ansvariga.

Leta efter synergier

Gränserna var mycket tydligare förr i tiden. Betald media är ett exempel där man tidigare nådde ut med sitt budskap via radio, tryckt media, TV och utomhus på stora reklamskyltar. Idag finns det mängder med alternativ på nätet, såsom Facebook Ads och Google Adwords.

Så, ska ansvaret för annonser på sociala medier ligga på avdelningen för traditionell media eller sociala medier? Ett tips är att skapa ett flöde där alla är delaktiga. Låt PR-proffsen ta en titt på de sponsrade Facebook-inläggen så att de kan skapa koncept som går hand i hand med annan betald media. PR-proffsen kan i sin tur samarbeta med andra avdelningar för att skapa synergieffekter när de ska inleda en artikelserie.

Effekterna av digital

Fragmenteringen och diversifieringen innebär att du som jobbar inom kommunikation eller marknadsföring måste skapa en relation med mer än traditionella journalister. Det kan inkludera bloggare, Youtube-stjärnor och Instagram-kändisar.

Det härliga med en digital värld är möjligheten att skapa en löpande dialog med följare och kunder på ett sätt som traditionell media aldrig kan göra. Se inte dessa kanaler som nya sätt att enbart sprida nyheter om ditt företag - utan engagera och ta itu med frågor från kunder för att stärka deras relation till ditt varumärke.

Historier som skapar värde

En sak kommer inte att ändras: bra storytelling kommer alltid att vara effektivt oavsett om det sker på public service-kanaler eller på en nischad blogg. Som vanligt så bör dina PR-initiativ vara anpassade för den unika publiken på respektive kanal. Det är bättre att fokusera på ett mindre antal berättelser som är välplanerade och publicerade på inflytelserika plattformar, än breda försök som sprids överallt.

Uppmuntra dina kollegor att engagera sig på sociala medier och skapa innehåll. Utnyttja räckvidden och frekvensen för att maximera ditt företags exponering.

Kan din publik hitta dina nyheter? Journalister letar ständigt efter information och intressanta berättelser. Konsumenter letar efter recensioner, insikt, tips och produktinformation. Se till att varje video, pressmeddelande och kundcase är optimerad för att dyka upp i sökmotorerna.

PR handlar om relationer

Innan uppkomsten av massmedia i stor skala så brukade varumärken regelbundet kommunicera med allmänheten. Man tappade denna fördel då PR-byårer och avdelningar la all fokus på att nå ut med budskapet via TV, radio och print. Som tur är tillåter nya medieformat företag att prata direkt med sin publik igen. Det kan verka skrämmande att prata med sin publik i flertalet olika kanaler. Se det som en otrolig möjlighet där du kan bygga relationer och ha tvåvägskommunikation i realtid. Det är en möjlighet PR-ansvariga bara kunde drömma om för några årtionden sedan!

Lär dig mer genom att ladda ner vår guide: “Perfecting the Press Release.”

Jourhavande presskontakt

Presskontakt Pressfrågor
Adam Karseland

Presskontakt Press contact 079-075 64 25

Mynewsdesk - Det smarta sättet att skapa kännedom och relationer

Mynewsdesk hjälper företag att skapa kännedom, nå rätt målgrupp och bygga starka relationer. Vår smarta PR-plattform förenklar och effektiviserar publiceringen, distributionen och mätningen av alla dina PR- och kommunikationsinsatser. Allt på en och samma plats.

Genom att samla PR-arbetet på en plattform gör vi det enklare att bygga varumärke och samtidigt bevaka relevant media. Det hjälper företag att mäta sitt engagemang och genomslag över tid.

Mynewsdesk har 1.6 miljoner unika besökare varje månad och publicerar 80,000 inlägg per år. Över 4,000 företag världen över litar på Mynewsdesks plattform för att förbättra sina PR-insatser och av dem får 70 % upptag av media .

Läs mer på: www.mynewsdesk.com/se