Ny e-bok: Så kan du förbättra dina medierelationer

Ny e-bok: Så kan du förbättra dina medierelationer

I dag släpper Mynewsdesk andra delen av resultaten från årets journalistundersökning, och den nya rapporten “Dags att tänka om” talar sitt tydliga språk - journalister är långt ifrån nöjda med kvalitén på det material som de får av kommunikatörer.

Mynewsdesk genomför journalistundersökningen årligen. I den aktuella upplagan har fler än 3000 respondenter över hela världen delat med sig av sina åsikter om journalistbranschen, samspelet med kommunikationsbranschen och synen på framtiden.

Några av de viktigaste resultaten;

• 60% av de tillfrågade journalisterna anser att innehåll från kommunikatörer är för självfokuserande.
  • 55% uppger att kommunikatörer alltid är ute efter att sälja något.
  • 48% anser att budskap från varumärken saknar journalistisk disciplin.

De snabbt fallande intäkterna för traditionella medier har resulterat i färre journalister och redaktörer - samtidigt som antalet kommunikatörer bara ökar. För journalisten innebär det ett överflöd av information och budskap, och kraven på kvalité ökar.

Den första rapporten i serien fokuserar på journalistens egna syn på medielandskapet och framtiden, och den rapport som släpps idag är mer inriktad på journalisternas tips till kommunikatörer. E-boken innehåller dessutom två case studies från MTR Express och PR-byrån Gul PR.

Ladda ner e-boken!

Klicka här för att ladda ner den nya rapporten!

Taggar

Mynewsdesk är Nordens ledande plattform för digital PR och kommunikation, med ungefär 5000 kunder och 77 000 användare. Den molnbaserade tjänsten innefattar mediebevakning, nyhetsdistribution samt analysverktyg. Företaget grundades 2003 i Stockholm och ägs sedan 2008 av den norska mediegruppen NHST Media Group AS.

Besök www.mynewsdesk.com för mer information.

Sara Lindström

Presskontakt Global PR Manager +46 (0)76-288 56 15