Resultatet från Mynewsdesks undersökning om kommunikatörens utmaningar

Resultatet från Mynewsdesks undersökning om kommunikatörens utmaningar

I December gav sig Mynewsdesks marknadsavdelning ut på en road-trip genom Sverige. Målet för resan var att ta reda på vilka utmaningar landets kommunikatörer ställs inför i sitt dagliga arbete.

Undersökningen genomförde vi genom ett hundratal kvalitativa intervjuer med kommunikatörer över hela landet samt en kvantitativ enkät i samarbete med Netigate där 450 kommunikatörer delade med sig av sina utmaningar. Oavsett intervjuform fick de vi intervjuade svara på frågorna “Vilken är din största utmaning?”, “Vad behöver du lära dig mer om?” och “Vilka trender ser du inom digital kommunikation 2014?”.

– Denna undersökning har gett oss en fingervisning i vad marknaden behöver i form av verktyg och kunskap och hur Mynewsdesk kan hjälpa kommunikatörerna så att deras arbete blir både enklare och roligare, säger Sarah Rundt, Marketing Manager på Mynewsdesk.

Utifrån från de nästan 600 svar vi fick in har vi planerat vårens kommunikation och aktiviteter att möta det behov vi nu sett utgående från undersökningen. Vi kommer att fortsätta prata om vart kommunikationen är på väg och lägga extra krut på att erbjuda vår målgrupp seminarier, workshops och annat material som vi hoppas att ska ge dem verktyg, metoder och inspiration som ska underlätta deras arbetsvardag.

Fråga 1: Vilken är din största utmaning?

Nästan sextio procent av alla tillfrågade ansåg att en av deras största utmaningar är att nå genom bruset. Hur syns man när så otroligt många samtidigt försöker göra samma sak? Brist på tid och hur man ska prioritera sina arbetsuppgifter och effektivisera sitt arbete var ytterligare utmaningar som gällde för alla vi intervjuade. Över femtio procent anser nämligen att deras tid inte räcker till att göra vad de behöver göra.

En av de tillfrågade skrev "du ska inte bara kunna allt, du ska även hinna med allt. Jag förstår inte hur mina kollegor får ihop det”. Det är nog en verklighet som många skriver under på.

Fråga 2: Vad behöver du lära dig mer om?

I det höga arbetstempot och smått overkliga arbetsbördan är det just sätt att effektivisera kommunikatörens vardag vi letar efter. Det framgår tydligt under vår fråga “Vad vill du lära dig mer om?” där “verktyg som underlättar det dagliga arbetet” kommer som det näst vanligaste svarsalternativet med fyrtiotvå procent. Men det dagens kommunikatörer helst vill lära sig mer om är trender. Över femtio procent vill lära sig mer om dagens kommunikationstrender.

Fråga 3: Vilka trender ser du inom digital kommunikation år 2014?

På frågan om vilka trender de ser som starkast under 2014 ser de flesta att använda sig av bilder och video i sin kommunikation, detta tillsammans med content marketing som över femtio procent av de tillfrågade svarat. Vi på Mynewsdesk ser detta som två trender som bara kommer växa sig starkare och det kommer ta lång tid innan de kommer att svalna. Trots att så många ansåg att de villa lära sig mer om trender kan vi utifrån svaren se att de flesta har väldigt bra koll på vad det är som gäller inom den digitala kommunikationen för tillfället.

Det intressanta med undersökningen är att svaren skiljer sig väldigt lite mellan olika branscher. Oavsett vilken bransch eller typ av företag du jobbar på tampas vi alla med liknande problem och vill lära oss mer om ungefär samma saker.

Undersökning som en del av din content marketing

Att göra en undersökning är en tacksam form av content marketing. Samtidigt som du kommunicerar med din målgrupp samlar du in värdefull data som inte bara är intressant för dina läsare utan givetvis också för dig och ditt företag. Att göra en undersökning är dessutom en kostnadseffektiv insats som du lätt kan spinna vidare på för att skapa mer värdefullt material. Exempelvis så planerar vi nu in en workshop i juni som bygger på undersökningen och det resultat vi fick fram.

Vill du veta mer om vår undersökning, hur du kan använda undersökningar i din content marketing eller om kommande evenemang? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev genom att maila oss på marknad@mynewsdesk.com så ser vi till att du inte missar något!