​Myrorna rekryterar HR-chef från ett av världens största chokladföretag

​Myrorna rekryterar HR-chef från ett av världens största chokladföretag

Kombinationen av HR-frågor, social hållbarhet och CSR lockar erfarna Viveca Lindberg till Sveriges största second hand-kedja. Den nytillträdda HR-chefen ska öka den ideella organisationens attraktionskraft som arbetsgivare, och bygga upp Myrornas arbetsgivarvarumärke.

På Sveriges största second hand-kedja arbetar 370 personer, och årligen sysselsätts ungefär 2500 personer genom praktikplatser eller arbetsträning. Allmänheten kanske främst är bekanta med kedjans 34 butiker. Men Myrorna är också Sveriges största insamlingsaktör och har stora produktionsenheter runtom i landet.

Den nytillträdda HR-chefen lockas av kombinationen av social hållbarhet och personalfrågor:

– Det känns så spännande att få jobba med CSR på riktigt! Att Myrornas överskott går till att göra samhället bättre och hjälpa de socialt mest utsatta, men också den sociala dimensionen som det innebär att verksamheten har så stort fokus på arbetspraktik. Det tillför ytterligare en aspekt som verkligen breddar HR-frågorna. Det finns en intressant spänning i att Myrorna både ska generera en vinst, och samtidigt ta ett stort socialt ansvar i en så konkurrensutsatt bransch, säger Viveca Lindberg, HR-chef, Myrorna.

Viveca Lindberg har över 20 års erfarenhet av proaktivt och strategiskt HR-arbete. Hon har arbetat med HR i en bredd av branscher, allt från ekonomiska föreningar och kommunalägda bolag till stora, börsnoterade företag. Hon kommer närmast från ett av världens största chokladföretag.

På Myrorna kommer Viveca bland annat att jobba med organisationens attraktivitet som arbetsgivare, arbetsmiljöfrågor samt organisation- och kompetensutveckling.

– Att få bidra i en organisation som verkar för ett medmänskligare samhälle känns fantastiskt, avslutar Viveca Lindberg.