Äntligen Black Friday igen – men shoppa försiktigt där ute!

Nu är det dags för årets Black Friday, konceptet som ursprungligen kommer från USA och är den största shopping- och readagen på året. Denna dag har sedan ett par år börjat slå rot ordentligt även här i Sverige. Det innebär att vi får en hel dag med smått fantastiska priser och erbjudanden.

Fantastiska priser och erbjudanden är dock inte bara en bra sak. För riktigt, riktigt bra priser innebär också att många mindre nogräknade tar tillfället i akt. Om folk förväntar sig att bli närmast chockerade över hur bra ett erbjudande är ger det möjlighet att fräckt ge erbjudanden som är för bra för att vara sanna. I syfte att lura av folk pengar eller personuppgifter. Eller bägge.

Black Friday, och nu tillhörande Cyber Monday, flyttar inte bara till andra länder än USA, utan förstås även ut på nätet. Och här finns det all anledning att se upp lite extra. Hittar du drömprodukten för ett riktigt drömpris, tänk då lite extra på vem du faktiskt är på väg att handla av och hur processen går till.

Det finns några saker du bör kontrollera lite extra:

1. Är du på rätt sajt? Dubbelkolla adressen då det inte är helt ovanligt att man försöker förfalska den till ett snarlikt namn för kända adresser.

2. Är sajten säker när du ska betala? Dubbelkolla att webbadressen börjar med https:// när du ska skriva in dina betaluppgifter. Står det bara http:// är det inte en säker anslutning.

3. Gå inte på alla erbjudanden du får via e-post! Den här tiden på året innebär ofta högsäsong för att försöka lura folk via e-postmeddelanden där du luras att lämna ifrån dig dina personuppgifter.

Och framförallt – använd ditt sunda förnuft! Gå inte på vad som helst. Var misstänksam och försiktig. Dela inte med dig av personliga uppgifter om det inte verkligen behövs eller om du inte är helt säker på att mottagaren är trovärdig.

Oavsett hur försiktig och smart du är skadar det aldrig med ett extra skydd. Och därför får du ett Black Friday-erbjudande även av oss. Med start imorgon och under hela helgen kan du nämligen få vår kortförsäkring utan kostnad i 12 månader.

Med det sagt vill jag önska en trevlig, lyckad och framförallt säker Black Friday – och kommande julhandel också förstås. Handla försiktigt där ute!

/PA Prabert, vice koncernchef mySafety Group