Annie Lööf berättar för mySafety om näthatet hon får utstå

Annie Lööf berättar för mySafety om näthatet hon får utstå

För en vecka sedan mottog Annie Lööf Pingvinpriset på Klara K-dagen i Uppsala. mySafety är samarbetspartner till Klara K och vår vice koncernchef PA Prabert var med och delade ut priset. I samband med det passade PA på att fråga Centerpartiets partiledare om det näthat hon får och fått utså samt hur hon ser på det hemska fenomenet.

Hur påverkas du av näthatet du får utså? Både på ett yrkesmässigt och privat plan?

Många proffshatare brukar säga ”lite kritik får man tåla”, men det handlar inte om kritik eller att ta debatten, för att det gör jag gärna. Det jag får utstå är kopiösa mängder hat och hot, och ingen människa är en robot. Jag har helt enkelt tvingats lära mig hantera det genom att hitta en struktur där jag försöker blockera hatet och istället fokusera på det positiva.

Vad tror du är lösningen på allt näthat i samhället?

Jag tror att det är viktigt att stanna kvar och inte lämna de plattformar man använder. Trollen spricker i solljus och vi måste synliggöra det hat som sprids. Sedan måste vi utbilda rättsväsendet i hur ny kommunikation och teknik fungerar. Vi behöver inte ändra de lagar som finns utan de måste tillämpas. Det är dessutom viktigt att de som drabbas fortsätter att polisanmäla brotten.

Tror du att det kommer bli värre innan det blir bättre?

Just nu är det förfärligt, men de goda krafterna är många. Vad som behövs är en folklig resning