Brottsbekämpning allt viktigare EU-fråga – men fokuserar man på rätt brott?

Brottsbekämpning allt viktigare EU-fråga – men fokuserar man på rätt brott?

I början av maj redovisade SVT resultatet ur en rapport de beställt från Novus. Den visar att brott- och terrorbekämpning är den näst viktigaste frågan i det kommande EU-valet, näst efter miljön.

Det är inte helt förvånande eftersom vi under flera år sett en trend med en allt mer organiserad och gränsöverskridande brottslighet. Vad som däremot förvånar en aning är att fokus tycks ligga mer eller mindre helt på internationella stöldligor. Enligt mig är det ett felaktigt fokus som missar en av våra största utmaningar framöver.

Att stölder är ett problem råder det inget tvivel om. Vi vet att det finns stöldligor med internationell anknytning som härjar här i Sverige. Det rör sig om inbrott, bilstölder och liknande. Efter snabba ingrepp rör sig förövarna ut ur landet med sitt stöldgods och det är en rejäl utmaning att såväl spåra som att sätta fast dem. Däremot är den här typen av inbrott långt ifrån det största problemet. Inte nu och absolut inte om några år. Läser man statistiken noga tycks de till och med vara sjunkande, samtidigt som något annat, redan stort, växer sig allt större.

Olika typer av bedrägeribrott är nämligen redan i dag mer än dubbelt så vanligt förekommande än inbrotten. Utgångspunkten för de här brotten är ofta att ta över någon annans identitet för att sedan länsa den personens besparingar, eller helt enkelt göra andra brottsliga aktiviteter i någon annans namn.

Trots det hör vi sällan politiker prata om att ta krafttag mot den typen av brottslighet. SVT följde upp sin undersökning och frågade partierna vad de vill göra och det talas i princip uteslutande om just stöldligor.

2016 blev det olagligt med ID-kapning i Sverige. Vi vet från våra egna SIFO-undersökningar att över 200 000 svenskar drabbades förra året vilket motsvarar cirka en ID-kapad varannan minut. Problemet är även mycket stort för våra små och medelstora företag som i allt större utsträckning drabbas av samma typ av brott. Följderna är svåröverskådliga, men vi vet att den här typen av bedrägerier årligen omsätter miljardbelopp, och det bara i Sverige. Trots det har vi knappast sett någon rusning till domstolarna i de här frågorna, utan tvärtom. Inte heller ser vi politiker som står i frontlinjen och ropar efter skärpta regler eller mer resurser till brottsbekämpande myndigheter.

Så min fråga inför EU-valet är – vad ska politikerna göra åt Sveriges i dag vanligaste brott? Ett brott som vi vet blir allt mer internationellt, organiserat och därmed än svårare att komma till bukt med än i dag? Därför behöver vi bättre samarbeten mellan länderna, såväl inom EU som globalt. Vi behöver eventuellt också nya typer av lagar och regler för att komma tillrätta med problemet. Ett första steg vore för politikerna att faktisk ta upp problemet på agendan.

Min fråga till alla partier inför EU-valet 2019 blir alltså var de står i frågan om bedrägeribrott och mer specifikt när det gäller ID-kapningar av olika slag?

PA Prabert