Ny försäkring mot näthat

Allt som skrivs eller publiceras på nätet är där för att stanna. Vi lever i ett digitalt samhälle och väldigt många personer i Sverige har en närvaro på en eller flera sociala plattformar. Det är tyvärr inte ovanligt att människor blir utsatta för digitala hot, får nedsättande kommentarer eller blir förtalade.

Hur skyddar vi våra barn, vad kan jag som förälder göra när mitt barn blir kränkt på nätet? Hur kan jag som politiker driva mina hjärtefrågor utan att jag blir tystad av hot? Jag har stött på flera olika former av oro från personer som frågar mig vad de kan göra. Nu kan mySafety, en aktör i näringslivet ta sitt ansvar för att hjälpa till. Kränkningar och näthat är inte något som ska accepteras.

Med vår nya försäkring som lanseras inom kort, kan utsatta människor få sitt digitala rykte rentvått. Den som utsätts för näthat, ID-kapning på till exempelvis Facebook eller andra kränkningar på nätet, kan få hjälp dygnet runt. Vår nya försäkring ska hjälpa utsatta människor att få snabb hjälp och är baserad på vår mångåriga erfarenhet av arbete med vardagssäkerhet, vi erbjuder hjälp i hela processen från upptäckt till att avhjälpa skadan samt ersätta eventuella kostnader.

Vårt journummer kommer vara bemannat dygnet runt och våra handläggare är experter på både praktiska processer och juridik i de här frågorna.

Carl Johan Thorsell, vd mySafety