Personlig konkurs bästa skyddet mot ID-kapningar?

Detta är utan tvekan den underligaste rubrik jag någonsin skrivit. Ännu underligare är kanske att det i princip är ett citat. Från ingen mindre än Jan Olsson, förundersökningsledare hos polisen och expert på ämnet.

Jan säger påståendet lite i förbifarten. Lite uppgivet. Halv på skämt. För kan du inte ta lån eller köpa saker på kredit är du inte särskilt intressant för bedragarna. Alltså kapar de någon annan.

Det är dags för avsnitt fem av vår webbserie Kapad, som produceras tillsammans med Nyheter24 och som lyfter problematiken kring ID-kapningar. Det här avsnittet handlar om hur du bäst skyddar dig. Vad du själv kan göra för att i alla fall minska riskerna för att bli utsatt. För i dagsläget finns inte något heltäckande eller garanterat skydd, utom då möjligen att gå i personlig konkurs.

Så hur gör du då? I Kapad får du tips, dels från Jan Olsson på Polisen, men också från Johan Viktor, före detta yrkeskriminell som numera är säkerhetskonsult och föreläsare om de här frågorna. Vi får också träffa Lina Wessel, skadereglerare här på mySafety Försäkringar.

Tipsen? I korthet handlar det om att vara vaksam och försiktig. Att inte sprida sina personuppgifter hur som helst. Att inte lämna ifrån sig sina betal- och bankkort. Att hålla koll på brevlådan hemma efter underliga beställningar, räkningar eller kreditupplysningar.

Sen kan du förstås teckna en försäkring hos oss. Då löser vi alla problem som kan tänkas uppstå om du skulle bli drabbad. Och nej – att gå i personlig konkurs är ingen bra idé och det är inte ett roligt skämt heller.