Lappland E-sport utses till Månadens Nätängel januari 2020

Lappland E-sport utses till Månadens Nätängel januari 2020

Genom att kontinuerligt anordna LAN där vikten av att vara schysst på nätet står i fokus har det norrländska gamingsamhället berikats av Lappland E-sport. Nu tilldelas föreningen utmärkelsen Månadens Nätängel av mySafety Försäkringar. Det innebär också att de automatiskt är nominerade till priset Årets Nätängel som varje år i november delas ut av mySafety.

Med Månadens Nätängel vill mySafety lyfta fler individer och organisationer som gör det där lilla extra under året. Lappland E-sport har nu utsetts till Månadens Nätängel januari 2020 med motiveringen:

Trots den glädje som e-sport ger hundratusentals utövare i Sverige är det en aktivitet som tyvärr förpestas av näthat. Lyckligtvis finns eldsjälar som Lappland E-sport som lyfter frågan och sätter den i centrum. Om fler ungdomar från tidig ålder lär sig vett och netikett kommer gamingvärlden vara en plats där individer, oavsett bakgrund, kan mötas och knyta vänskaper för livet.

-Det känns riktigt roligt att få den här utmärkelsen och det är kul när någonting man brinner för uppmärksammas. Det ger mig bara mer kraft att fortsätta och jobba hårdare för att förebygga näthatet som finns inom e-sporten och även andra sociala medier. Det är dags att fler öppnar ögonen för att stoppa den nätmobbning som finns. Det sitter faktiskt en person bakom andra sidan skärmen, tänk på det, säger Tommy Fridh, ordförande i Lappland E-sport.

Utmärkelsen Månadens Nätängel innebär också att mottagaren per automatik blir nominerad till Årets Nätängel. Priset instiftades 2015 som en reaktion mot den allt hårdare tonen på nätet. Det syftar till att uppmärksamma alla de som motverkar näthat och bidrar till att göra nätet till en tryggare, trevligare och mer inspirerande plats.

-I takt med att e-sporten växt har tyvärr även hatet eskalerat men det finns hopp. Lappland E-sport är en nätängel i dess sanna anda som tar problemet på allvar och visar att respekt för andra människor är en grundbult för att gaming ska ge glädje, säger Susanna Salomon, PR-chef på mySafety Försäkringar.

Hjälp mySafety Försäkringar att hitta fler nätänglar

Vill du tipsa om en nätängel eller anmäla dig själv? Lägg upp en bild på sociala medier och använd hashtagen #månadensnätängel eller maila till natangel@mysafety.se.

-Kriterier för att kunna vinna Månadens Nätängel:

-Håller god ton på nätet och bemöter aldrig hat med hat

-Använder nätet för att driva opinion inom sin fråga

-Uppmuntrar till, stöttar, inspirerar eller bidrar till ett bättre samhällsklimat

-Sänker sig aldrig till rasism, sexism, homofobi, förtal, hot eller trakasserier

mySafety Försäkringar har sedan 20 år utmanat försäkringsbranschen med innovativa lösningar för såväl nya som gamla problem och brott. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring samt andra trygghetstjänster som förenklar i vardagen. Genom partners och våra egna kanaler erbjuder vi försäkringar till privatpersoner och företag i Norden. mySafety finns till för dig alla dagar, dygnet runt.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. För mer information, vänligen besök www.mysafety.se