mySafety Försäkringar lanserar förstärkt Digitalskydd mot näthat

För tre år sedan lanserade mySafety Försäkringar ett unikt Digitalskydd i syfte att hjälpa de som utsätts för kränkningar på nätet. De som har haft försäkringen har bland annat kunnat få hjälp med att rensa bort kränkande inlägg från nätet. Nu har tjänsten utökats och från och med den 1 juli ingår även ett mer omfattande samtalsstöd till de drabbade, digital kartläggning av kränkningar som stöd i eventuellt utredningsarbete samt juridisk hjälp och rättskydd på en miljon kronor för att kunna driva ärenden upp i domstol. Digitalskyddet har influencers, offentliga profiler, utsatta yrkesgrupper samt barn och deras föräldrar som främsta målgrupp.

Journalister och offentliga profiler blir alltmer utsatta för näthat och för barn och tonåringar kan nätet vara en otrygg plats. Därför stärker mySafety Försäkringar nu upp sitt Digitalskydd.

– Vårt DigitalSkydd var revolutionerande när den kom ut för några år sedan och än i dag är vi ensamma om att kunna hjälpa de som drabbas av näthat. Det utökade skyddet innebär att vi kan vara behjälpliga ända upp i domstol. Det är viktig för oss då vi vill poängtera att näthat många gånger handlar om olagliga handlingar såsom förtal, olaga hot och ofredande, säger PA Prabert, vice koncernchef mySafety Försäkringar.

Hjälper utsatta yrkesgrupper

I och med det nya Digitalskyddet får den försäkrade en egen kontaktperson som hanterar och driver ärendet utefter varje enskilt falls behov. Det kan handla om allt från rensning av kränkande inlägg, återtagande och kontroll över kapad profil, psykologiskt samtalsstöd eller juridisk hjälp och ersättning för rättegångskostnader.

– För journalister och influencers har vårt Digitalskydd länge varit ett välkommet stöd i en för många daglig kamp mot hot, hat och kränkningar i sociala medier. De var vår första målgrupp när vi lanserade försäkringen, men tyvärr ser vi att allt fler behöver den. Allt från privatpersoner till de med yrkesgrupper såsom lärare och rektorer. Vi vet också att många föräldrar oroar sig över sina barns ”nätvaro”. Här tror jag att hjälp med att rensa bort inlägg samt möjligheten för barnen att prata om det som inträffat och få stöd av någon utomstående är viktiga delar som gör stor nytta för alla drabbade i familjen, fortsätter PA Prabert.

Samtalsstöd via appen BlueCall

I och med det utökade skyddet inleder mySafety Försäkringar samarbeten med en ny partner. BlueCall är en nytänkande aktör inom området e-hälsa och först på marknaden med sin digitala plattform för anonymt stöd. Den drabbade väljer själv vem den pratar med och ringer anonymt direkt genom appen. Det kan vara en medmänniska som har varit med om liknande händelser eller någon som är utbildad inom psykologi och har erfarenhet av att ge stöd, som t.ex. en terapeut, beteendevetare eller socionom. Samtliga kontaktpersoner är kvalitetssäkrade och utbildade i den väl beprövade samtalsmetoden MI (motiverande samtal).

– MySafety ligger precis som BlueCall i framkant när det kommer till att anpassa sina erbjudanden till kundens nya digitala verklighet, så detta partnerskap känns som en klockren match. Näthat blir tyvärr allt vanligare och vi vill se till att de som drabbats kan få hjälp att komma vidare genom att få terapeutiskt stöd över telefon genom vår app BlueCall. Vi ser att fler än 90 procent av BlueCalls användare mår bättre efter ett samtal, så vi är väldigt glada att nu även kunna hjälpa mySafetys kunder, säger Caroline Rödén, VD på BlueCall.

mySafety Försäkringar samarbetar även med HELP Försäkring i Digitalskyddet.

Läs mer om mySafety Försäkringars Digitalskydd här: https://www.mysafety.se/forsakringar/digitalskydd

För mer information, kontakta:

Emma Nordenstaaf, PR-ansvarig

0704-29 99 59, emma.nordenstaaf@mysafety.se

PA Prabert, vice koncernchef

0734-48 94 21, pa.prabert@mysafety.se

mySafety Försäkringar – försäkringar för en digital värld.

mySafety erbjuder försäkringar för nya vardagsproblem och brott, till både privatpersoner och företag. Vi är ledande inom ID-skyddsförsäkring, Digitalskydd och Spärrservice samt erbjuder också andra försäkringar som ger trygghet i vardagen. Med energi, engagemang och effektivitet hittar vi nya lösningar på nya problem. Vi tycker att alla förtjänar ett bra skydd i en digital värld.

mySafety Försäkringar är en del av mySafety Group. Mer information om mySafety finns på www.mysafety.se.