Skydda dig mot ID-stölder

Skydda dig mot ID-stölder

Enligt statistik från Upplysningscentralen, UC, ökar antalet anmälningar om kortbedrägerier till följd av identitetsstölder. Som en konsekvens av utvecklingen märker mySafety ett ökat intresse hos kunder för tjänster som skyddar mot ID-stölder.

Enligt UC anmäldes drygt 3 400 fall av bedrägerier under 2011 till UC. Under det första kvartalet 2012 har 1 151 anmälningar gjorts. En ökning med hela 35 % jämfört med samma period förra året. Statistiken omfattar personer som har spärrade personuppgifter hos UC sedan de blivit utsatta för kreditbedrägerier.

- Statistiken från UC talar sitt tydliga språk. Det här är ett växande problem och för den som blir utsatt så täcker oftast inte den ordinarie hemförsäkringen brottet, säger Daniel Elfvendahl, VD på mySafety.

Brottet identitetsstöld eller urkundsförfalskning innebär att dina personuppgifter används av obehöriga. Tillvägagångssättet för brottet kan variera men ofta har förövaren kommit över körkort, id-kort eller pass. Det förekommer också att man blir bestulen på sin post. Personuppgifterna används sedan till banklån, krediter och inköp av kapitalvaror. Stölderna upptäcks först när kreditupplysningarna börjar trilla in från UC.

- mySafety arbetar med vardagssäkerhet för alla och vi har en enkel tjänst, ID-skydd, där vi samarbetar med UC som skyddar mot ID-stöld. Det är ett verktyg som övervakar kundens finansiella status. Så fort ett företag begärt en kreditupplysning på dig får du ett meddelande. Om kreditupplysningen skett utan din vetskap kan det vara ett tecken på att din identitet är stulen och ett bedrägeriförsök inletts. Med tjänsten kan du alltså stoppa ett eventuellt bedrägeri så fort som möjligt, säger Daniel Elfvendahl.

Om man trots allt skulle ha oturen att få sin identitet stulen och missbrukad med ekonomiska krav som följd träder andra moment av tjänsten i kraft i form av assistans och försäkring.

- Vi finns då som ett stöd för kunden och hjälper till med att återställa och rentvå identitet och kreditstatus. Dessutom utgår ekonomisk kompensation med upp till 100 000 kr för att underlätta för kund.  Det kan exempelvis handla om arvode för jurist. Förutom den obehagliga upplevelsen med att få sin identitet stulen, kan det bli ett jobbigt efterspel med de betalningskrav som man plötsligt och helt orättfärdigt ställs inför och då finns vi som ett stöd för kunden, säger Daniel Elfvendahl.

För ytterligare information kontakta Sophie Gernandt, Marknadschef mySafety, tel 0709-208003

mySafety affärsidé är att erbjuda produkter, tjänster och information inom vardagssäkerhet som ökar människors trygghet. Vi finns till för alla människor, på fritiden och på jobbet. Vi hjälper dem att skydda sina hem, sina bilar och personliga ägodelar och ser till att de känner sig trygga när de reser på semester eller bara till affären. Våra produkter och tjänster utgörs bl.a. av vår spärrtjänst där vi spärrar förlorade kort, mobil och ID- handlingar, Nyckelbricka att fästa på nyckelknippan för att öka chanserna att få tillbaka borttappade nycklar samt olika kompletterande försäkringar. mySafety har sedan starten 1999 vuxit till en ledande internationell företagsgrupp inom vardagsrelaterade säkerhetstjänster och har idag över 1 miljon användare. Vi är medlemmar i Sveriges Callcenterförening SCCF.