NA-KDs första könsneutrala kollektion med Danny Saucedo

Danny Saucedo är NA-KDs första manliga gästdesigner

NA-KD är kända för sina många, framgångsrika designsamarbeten. I höst tar de collab-konceptet till nästa nivå med sin första manliga gästdesigner. Artisten och låtskrivaren Danny Saucedo har skapat en könsneutral streetwear-kollektion exklusivt för NA-KD. Plaggen släpps 29 oktober.

Danny Saucedo intar modescenen Högaktuella Danny Saucedo har en stark höst. Först lanserar han sin nya live show - The Run(A)way Show - i Göteborg. Nu skriver han historia som NA-KDs första manliga gästdesigner:

“Vi är väldigt stolta över Danny Saucedo x NA-KD. Det är ett samarbete som bottnar i hans nya live show och expressiva stil. Att NA-KD, som enbart har kvinnliga kunder, gör en klädkollektion med en man är givetvis ovanligt inom vår bransch. Men vi ville jobba med någon som inte är rädd för att utmana normen – precis som vi gör. Musik och mode har en naturlig koppling och i vårt tycke så personifierar Danny just detta.” säger Jarno Vanhatapio, NA-KDs VD och grundare.

Danny Saucedo är också nöjd med samarbetet: ”Redan vid första mötet kändes det att vi träffat rätt. NA-KD var precis så nytänkande och i framkant, både när det gäller design och sättet de kommunicerar med sina kunder på som jag hoppats.” berättar Danny.

NA-KDs första könsneutrala kollektion

Något som gör samarbetet ännu mer unikt är att Danny Saucedo har skapat NA-KDs första könsneutrala kollektion. I en tid av fluiditet och öppenhet kände båda parter att det var naturligt att skapa en kollektion som alla - oavsett kön och tillhörighet - kan älska. Det har påverkat både vilka plaggtyper som ingår i kollektionen, men också storleksomfånget. Alla plagg säljs i storlek XS-XL och sneakers går upp till storlek 43

Danny Saucedo x NA-KD - kollektionen Danny Saucedos kollektion har inspirerats av hans stil och musik - en avslappnat uppklädd look med tydliga inslag av streetwear. Athleisure-favoriter som hoodies, boilersuits och bomberjackor mixas med lyxiga trenchcoats, kostymbyxor och skjortor för en modern kollektion som passar alla. Silhuetten är casual och något oversize. Färgskalan är mestadels svartvit med inslag av grått och leopardmönstrat. Kollektionen innehåller dessutom sneakers som sätter looken.

Danny Saucedo är dessutom modell för både kampanjfotningen och bilderna som kommer att finnas i NA-KDs produktkatalog online. Han fotas tillsammans med sina dansare och med en av modeföretagets e-com-modeller.

”Kollektionen är inspirerad av tre värdeord: bekvämt, skitsnyggt och könsneutralt. Jag vill ha plagg som jag enkelt kan softa runt i hemma, men om jag måste iväg på ett möte eller råkar hamna på bild så är jag on fleek. Jag älskar hela kollektionen, men om jag måste välja en all-around favorit så är det den stora rosa hoodien.” säger Danny Saucedo om kollektionen.

Ett riktigt designsamarbete Dennis Bröchner, The Run(A)Way Shows stylist och kostymdesigner, var instrumentell i skapandet av kollektionen. Tillsammans med Danny Saucedo och NA-KD har han designat flera plagg. NA-KD och Dennis samarbetade även med Nordiska Textilakademin vars elever designade och sydde två plagg till showen.

”Det har varit ett fantastiskt samarbete på alla sätt. En ny nivå av kommunikation, lyhördhet, samarbetsvilja och professionalism.” säger Dennis Bröchner.