Hur bra är Nackaborna på att sortera sitt avfall?

Den senaste plockanalysen som gjordes av Nackabornas rest- och matavfall visar bland annat att omkring 70 % av restavfallet är fel sorterat. Matavfall, förpackningar och tidningar med mera slängs felaktigt i soppåsen.

Vad är det då som ska läggas i soppåsen?

Enligt avfallshandläggaren Mats Eriksson är det sådant som är brännbart och som inte kan återvinnas som ska läggas i soppåsen, t.ex. dammsugarpåsar, blöjor, tops, sanitetsprodukter och kuvert. Även inert material som kattsand och aska ska läggas i soppåsen.

Nackabornas soppåse

Enligt plockanalysen utgörs omkring 70 % av Nackabornas soppåse av återvinningsbart material såsom matavfall, förpackningar, tidningar, elavfall och farligt avfall. När det läggs i soppåsen går det till förbränning istället för materialåtervinning.

Mycket matavfall går upp i rök

Endast cirka en fjärdedel av Nackabornas matavfall samlades in separat, resten lades i soppåsen. Utslaget på ett år är det cirka 100 kg matavfall per hushåll som hamnar i soppåsen och därmed går upp i rök istället för att bli biogas och biogödsel.

Matavfall vs matsvinn

Det matavfall som samlas in (eller felaktigt hamnar i soppåsen) kan delas in i två kategorier, matavfall och matsvinn. Matsvinn är onödigt matavfall som borde ha ätits upp. Av allt matavfall som slängs är cirka 16 % matsvinn, vilket motsvarar ungefär var sjätte matkasse. Ett hushåll beräknas kunna spara mellan 3 000 och 6 000 kronor på att minska sitt matsvinn. För att undvika matsvinn, som matrester och möglig frukt, kan man till exempel tänka på sina inköp.

Matavfall som är oundvikligt består av exempelvis skal, ben, kärnor, kaffesump och äggskal. Ur klimatsynpunkt är det cirka 10 gånger mer effektivt att förebygga matsvinn än att använda matavfallet för biogasproduktion.

Vad är en plockanalys

I en plockanalys samlas en viss mängd avfall in från ett slumpmässigt urval av rest- och matavfallskärl i en- och flerbostadshus. Avfallet sorteras i 21 fraktioner och resultatet används för att följa återvinningsgraden, rikta informationsinsatser och följa upp målen i avfallsplanen. Resultatet kan även användas i jämförelser med andra kommuner.

Det ska bli lättare att göra rätt

Det har kommit en ny lagstiftning som innebär att producenterna av förpackningar och tidningar ska bygga ut fastighetsnära insamling och göra det mer tillgängligt för alla hushåll i Sverige senast 2025. Hur insamlingssystemet ska se ut är inte klart än men det kommer att bli enklare att lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning.

Visste du att:

• Mer än hälften av alla hushåll i Nacka är anslutna till matavfallsinsamlingen.
  • Matavfallet som samlas in rötas och blir till biogas och biogödsel.
  • På en påse rötat matavfall kan du köra ca 4 km med en biogasbil.
  • En enda dagstidning som återvinns sparar energi tillräckligt för att koka 38 koppar kaffe.
  • Man kan återvinna stål, aluminium och glas hur många gånger som helst utan att kvaliteten försämras.
  • I Sverige använder vi 155 000 ton plastförpackningar varje år, ungefär 17 kilo per person. För varje kilo plast som återvinns spar vi en liter olja och två kilo koldioxid.

För mer information, kontakta:

Jan Setréus, avfallschef Nacka vatten och avfall

E-post: jan.setreus@nvoa.se