Nacka bäst på att hushålla med vatten

Nacka bäst på att hushålla med vatten

Inför Världsvattendagen den 22 mars har sanitetsleverantören GROHE kartlagt hur vattenförbrukningen ser ut i Sveriges 20 största kommuner under förra året. Kartläggningen visar att Nacka är bäst på att hushålla med vatten med i snitt 55 529 liter per invånare under 2018.

– Jag vill rikta ett tack till alla våra kunder i Nacka som bidragit till att vi är bäst på att hushålla med vatten. Vi är medvetna om att vi har relativt få industriverksamheter i Nacka och att det förmodligen påverkar resultatet i undersökningen men Nacka vatten och avfall har arbetat konsekvent med att nå ut till kunderna med budskap om hur man använder dricksvatten på ett smart och hållbart sätt. Det är med gemensamma krafter vi når fram till en hållbar och god livsmiljö, säger Mats Rostö, VD på Nacka vatten och avfall.

På andra plats placerar sig Borås följt av Umeå på tredje plats. Där gör invånarna av med 58 434 respektive 61 250 liter under 2018.

GROHEs Vattenbarometer

Uppgifterna om kommunernas vattenförbrukning är hämtad från respektive kommun eller hos kommunens vattenleverantör. Förbrukningen bygger på debiterat vatten under 2018 och inkluderar både hushåll och industri.