Nacka kommuns kranvatten får högt betyg.

Vatten och avlopp får toppbetyg 2018 av Nackabor

De senaste tre åren har medborgarnas betyg ökat för hur man upplever hantering och leverans av vatten och avlopp i kommunen. Från 2016 är det Nacka vatten och avfall AB som har ansvaret för det kommunala vattnet och avloppet i Nacka.

– Det är mycket glädjande siffror som visar att våra ansträngningar med att leverera säkra vattentjänster uppskattas av våra kunder. Vi satsar mycket på att utveckla och investera för ett framtida hållbart och tryggt samhälle men också på att det ska vara enkelt att vara kund hos oss. De höga siffrorna beror framförallt på arbetet som engagerade och kunniga medarbetare bidrar med, säger Mats Rostö, vd på Nacka vatten och avfall.

Två oberoende undersökningar visar samma höga resultat. Den ena är en kundundersökning som Nacka vatten och avfall har beställt och den andra är Statistiska centralbyråns (SCB) stora medborgarundersökning för 2018. Medborgarundersökningen är en ”attitydsunderökning” och syftet är att få en bild av hur kommunens invånare ser på sin kommun.

För tredje året i rad visar SCB:s undersökning att Nacka vatten och avfalls verksamhet inom vatten och avlopp sticker ut i undersökningen och får högst betyg av Nackaborna. Betyget innebär ett indextal på 83 av 100 möjliga. Ett värde från 55 anses som nöjd och ett värde över 75 tolkas som mycket nöjd.

Fakta om undersökningen

111 kommuner deltog 2018 och i Nacka kommun sändes den ut till 1 600 slumpmässigt utvalda personer i åldrarna 18–84 år varav 589 personer svarade på enkäten. Undersökningen omfattar tre huvudområden med varsitt helhetsbetyg och där Nacka vatten och avfalls verksamhet undersöks i den delen som heter ”Nöjd-Medborgar-Index (NMI)”. Indextalet kan som mest vara 100 och som lägst 0.

Se SBC:s rapport här.

Kontaktpersoner: