5 saker att tänka på innan du söker till yrkeshögskolan i höst

5 saker att tänka på innan du söker till yrkeshögskolan i höst

Det närmar sig sista dag att söka till yrkeshögskolan. Även om antalet utbildningsplatser i Sverige ökar, är trycket stort. Malin Hallberg från Nackademin listar sina främsta tips till dig som planerar att söka till en yrkeshögskoleutbildning till hösten.

Förra året sökte mer än 56 000 personer till en yrkeshögskoleutbildning i Sverige. I genomsnitt var det 2,4 sökande per plats. Nu ökar antalet utbildningsplatser med totalt 45 procent fram till 2022.

Enligt Malin Hallberg, marknadskoordinator på yrkeshögskolan Nackademin, är den största skillnaden mellan en traditionell universitetsutbildning och en yrkeshögskoleutbildning att man inom det senare kan vara säkrare på att få ett jobb efter examen. Utbildningar inom yrkeshögskolan ställs nämligen mot efterfrågan på arbetsmarknaden. Förra året hade 96 % av Nackademins examinerade studenter jobb inom rätt område.

En annan skillnad är att det på yrkeshögskoleutbildningar ingår en stor del praktik – kallat LIA (Lärande i arbete). Det innebär att studenter varvar teori och praktik under hela studietiden.

-Våra utbildningar är max två år vilket kräver att studenterna snabbt behöver få de färdigheter som yrket kräver. Där spelar LIA:n en stor roll. Inte minst ger det möjlighet att tidigt testa kunskaperna och bygga nätverk i branschen. Det är inte ovanligt att studenterna får sitt första jobb tack vare praktiken.

Sista dag för att söka till höstens yrkeshögskoleutbildningar varierar hos de olika utbildningssamordnarna men vanligast stänger ansökan i april och maj. På Nackademin är sista ansökningsdag den 30 april. Men vad krävs för att komma in på en yrkeshögskoleutbildning och vad behöver man tänka på innan ansökan? Här listar Malin Hallberg sina främsta tips för att säkra en plats på någon av Sveriges yrkeshögskoleutbildningar.

1. Gör god research och trendspana

Om du är osäker på vilket spår du ska ta, kolla igenom jobbannonser och undersök vad olika yrkesroller kräver för utbildning. Nackademin har skapat platsbanken www.arbetsplatsen.nu med jobbannonser som bl.a. Nackademins studenter kan söka. Besök öppet hus och läs studentintervjuer. Lyssna till Utbildningspodden som lyfter yrken inte alla känner till. Varje utbildning har också en ledningsgrupp med företag som har behov av att anställa just den kompetensen – kika in på utbildningarnas hemsidor för att se vilka bolag som potentiellt kan bli framtida arbetsgivare.

2. Välj utbildning med både hjärna och hjärta

Du ska spendera stor del av din vakna tid på jobbet – välj ett yrke som känns roligt och inspirerande.

3. Planera din ansökan i tid

För att söka till yrkeshögskolan krävs gymnasieexamen från Sverige eller utlandet. Vissa utbildningar kan också kräva särskild styrkt arbetslivserfarenhet. Några utbildningar kräver dessutom specifika gymnasiekurser. Om man inte har dessa går det ofta bra att gå en preparandkurs alternativt göra ett behörighetsprov för att visa färdigheter. Det är därför viktigt att i god tid kolla upp vad utbildningen man planerar att söka till kräver. Även om det finns ett nationellt system för samtliga yrkeshögskoleutbildningar, är det varje enskild skola som ansvarar för sin egen antagningsprocess. Vänd dig därför till den utbildningssamordnare du ämnar söka till om du har frågor.

4. Språkkunskaper

Utbildningarna bedrivs på svenska och det är därför viktigt att studenterna har så pass bra språkkunskaper att de klarar studierna. Varje utbildningssamordnare avgör vilka kunskaper som räcker. Kraven på Nackademin är Svenska A / SFI Svenska 1. Saknar man betyg på papper går det att göra ett behörighetsprov ifall du t.ex. har jobbat i Sverige och tycker dig behärska språket.

5. Förbered alla dokument som krävs i ansökan

www.yh-antagning.se sköter du din ansökan. Se till att du har gymnasiebetyg och eventuella intyg på förkunskaper tillgängligt. På Nackademin kan man komplettera ansökan med befintliga betyg fram till den 8 maj, och du kan komplettera ansökan med betyg som har utfärdats under våren fram till 12 juni. När du är klar med din ansökan, glöm inte att klicka på ”Skicka in” eftersom utbildningsanordnaren först då kan bedöma din ansökan!

Källor: