Är du en DevOps-integrerare?

Är du en DevOps-integrerare?

DevOps-integrerare är ett av 2017:s hetaste yrken! I takt med ett allt mer digitalt samhälle ställs det krav på effektivare och säkrare system som kan tala med varandra. En DevOps-integrerare arbetar mellan utvecklingsavdelningen och systemförvaltningen och ser till att de olika avdelningarna spelar på samma plan. Vi har granskat jobbannonser på internet för att se vad som utmärker en DevOps-integrerare. Nedan har vi listat 4 egenskaper som bland annat karaktäriserar en DevOps-integrerare.

1. Lösningsorienterad – en DevOps-integrerare gillar att tackla stora utmaningar och har inställningen att allt går att lösa, det är bara en fråga om tid och resurser.

2. Lagspelare – en DevOps-integrerare spelar en nyckelroll i leveransprocessen och det dagliga arbetet innebär ett nära samarbete med andra utvecklare. En äkta DevOps-organisation organiserar oftast sina IT-team kring de produkter som de levererar. En god samarbetsförmåga är därför något som karaktäriserar en DevOps-integrerare då du arbetar tätt med andra yrkesroller som produktchef, utvecklare, systemadministratörer och andra roller om behövs för att omvandla produkten till verklighet.

3. Kreativ – För att lyckas hitta lösningar i komplexa IT-system och optimera IT-avdelningens processer krävs det att du som DevOps-integrerare är kreativ och inte rädd för att prova nya saker. Att vara både kreativ och flexibel är viktigt då man oftast arbetar i en ständigt föränderlig värld, där du måste kunna sätta dig in i nya problem och teknologier snabbt.

4. Kommunikativ – DevOps arbetar mellan utvecklingsteamet och systemförvaltningen med syfte att optimera processer och se till att alla arbetar i samma riktning. Det ställer krav på en god kommunikativ förmåga.

Stämmer det in på dig? Då är den 2-åriga utbildningen DevOps-integrerare något för dig! Läs mer om utbildningen DevOps-integrerare här.