"Att komplettera teori med praktiska upplevelser är oslagbart"

"Att komplettera teori med praktiska upplevelser är oslagbart"

Büsra Yildiz är snart färdigutbildad Anläggningsingenjör inom Infrastruktur. Efter examen ska hon nu börja jobba som projektingenjör och vi passade på att ställa några frågor till Büsra om utbildningen och hennes upplevelser från LIA-perioderna. Läs vidare för att få reda på Büsras 4 tips till dig som ska ut på praktik.

Berätta gärna lite om dig själv.

Jag är en tjej på 23 år och bor i Solna. Mina intressen är att åka skidor, resa samt umgås med nära och kära.

Hur kommer det sig att du valde utbildningen Anläggningsingenjör Infrastruktur på Nackademin?

Byggbranschen har alltid varit intressant för mig. Att en dag få vara en del av allt byggande var en idé som lockade väldigt mycket. Jag blev tipsad att gå på Nackademin av mina två sysslingar som också läst byggrelaterade program här.

Vad är det bästa med utbildningen?

Det bästa med utbildningen är praktikperioden, då får man ta med sig teoribiten ut på prov. Man kompletterar teorin med det praktiska upplevelserna, vilket är oslagbart, man lär sig otroligt mycket. Lärarna på yrkeshögskolan vet vad dem pratar om också, då dem har en lång erfarenhet inom byggbranschen.

Du har precis varit ute på praktik (LIA). Berätta gärna om din upplevelse på Bäckströms Anläggning.

Det var en mycket lärorik upplevelse. Jag fick möjligheten att praktisera och få inblick i olika yrkesroller. Under min första LIA fick jag följa med mättekniker, arbetsledare, kalkylatorer, anläggningsarbetare och entreprenadsingenjörer. Efter min första LIA visste jag direkt vad jag ville satsa på, därför valde jag att spendera hela LIA 2 på kalkylavdelningen.

Vad var det bästa med din LIA hos Bäckströms Anläggning?

Det bästa med min praktik hos Bäckströms Anläggning, var nog att dem lät mig arbeta så självständigt som möjligt. Att dem lyssnade på mina mål, följde kursplanen och gav mig rätt förutsättningar för att lyckas. Jag fick också äran att få springa med Bäckströms på Tough Viking, det var otroligt kul!

Vilka utmaningar ställdes du för under din LIA?

Min största utmaning var nog att våga ta för mig, jag tryckte mycket på det i början. För ansvaret ligger i första hand i dina händer, att se till att du lär dig det du behöver veta och kunna.

Du tar snart examen och visst är det så att du redan har jobb?

Ja, jag har fått jobb på Implenia AB, de jobbar med komplexa infrastrukturprojekt av många olika slag. Min titel är projektingenjör och mina huvudsakliga arbetsuppgifter är att bistå produktionschefen i genomförandet av projekt.

Büsras tips till blivande praktikanter:

1. Känn och kläm på vilken yrkesroll som passar dig bäst.
  2. Se till att du får en behjälplig handledare under praktiken.
  3. Visa framfötterna och använd LIA-tiden klokt, dvs knyt kontakter och ta reda på det du inte vet. Om du gör bra ifrån dig kan det leda till jobb.
  4. Byt praktikplats om du känner att du hamnat fel, slösa inte bort din dyrbara tid.

Läs mer om utbildningen Anläggningsingenjör Infrastruktur här.