”Jag tycker mig se att fler tjejer vågar ta steget – vilket är fantastiskt!”

HEJ NACKADEMIST. Måste man alltid följa ett inslaget spår under sin tid som student, även fast man är intresserad av olika saker? Och hur är det att som tjej läsa en utbildning inom ett område som traditionellt ses som ”grabbigt”? Detta vet Caroline Ettefalk, som nu läser sin andra utbildning på Nackademin, en hel del om. Läs vidare för att höra om Carolines upplevelser under sin tid som webbutvecklings- och kommunikationsstudent på Nackademin!

Hej Caroline! Vem är du?

Hej! Jag är 23 år gammal och kommer från Stockholm.

Just nu läser jag en utbildning som heter Marknadskommunikatör inom sociala medier. Sedan tidigare är jag webbutvecklare, vilket jag även det utbildade mig till på Nackademin.

Vad var det som lockade dig att studera webbutveckling?

Jag har länge varit intresserad av teknik, och på gymnasiet läste jag lite programmering och webbdesign, vilket jag haft med mig hela tiden och tyckt varit intressant. Däremot hade jag svårt att hitta någon vettig utbildning på universitet och högskolor som matchade det jag var ute efter.

Hur såg du på rollen som utvecklare innan du började studera, och har den synen förändrats idag?

Rollen har absolut förändrats. Det finns ju en hel del fördomar om utvecklare, vilket jag tror gör att många avstår från att söka utbildningar med detta fokus. Men jag tycker mig se att det blir bättre och bättre, framförallt att fler tjejer vågar ta steget – vilket är fantastiskt!

Vad tyckte du var roligast under utbildningen?

Det bästa med utbildningen var att få arbeta praktiskt och lära sig på rätt sätt inför kommande arbete, istället för att läsa tusentals sidor böcker. Även att man får ett så stort nätverk av kontakter.

Du valde att fortsätta på Nackademin och läsa till marknadskommunikatör inom sociala medier. Hur kommer det sig?

Arbetet som utvecklare var väldigt lärande och utmanande, och jag tyckte det var fantastiskt roligt. Men jag kände också att jag ville arbeta närmare konsumenten, för att kunna maximera upplevelsen – oavsett om det är på en hemsida, på sociala medier eller i en app.

Hur får du användning för dina kunskaper inom webbutveckling nu när du studerar kommunikation?

Jag tror att jag har användning av mina tekniska bakgrundskunskaper då jag får en bredare förståelse för hur det digitala fungerar, inte bara att det fungerar!

Hur ser din framtida drömarbetsplats ut?

Jag vill vara på en liten arbetsplats där det finns mycket flexibilitet och möjlighet att påverka och utvecklas vidare.

Ibland kan det vara svårt att veta vilken utbildning en ska välja. Har du något tips till den som sitter och funderar just nu?

Mitt tips är att gå in och läsa på platsannonser för olika yrken och se om man skulle vilja jobba med det – och sen hitta en utbildning som passar detta. Det är också väldigt bra att se över om man tycker utbildningsformen passar. Vissa tycker om att läsa det teoretiska kring hur något fungerar, andra vill testa sig fram praktiskt. Nackademin passade mig för att det är en kort och intensiv utbildning med mycket ”hands on”-arbete, framförallt i LIA-delen.

Här hittar du fler utbildningar inom webbutveckling!

Låter Marknadskommunikatör i sociala medier som ditt område? Läs mer om utbildningen här!