Sandra Clavenstam, student på Nackademin

Studenten Sandra om valet att börja plugga igen

Sandra Clavenstam, 30, har en bakgrund inom statsvetenskap men har alltid känt sig mer intresserad av naturvetenskap eller byggbranschen, men inte riktigt vågat ta steget. Sedan bestämde hon sig för att våga prova något nytt och valde att utbilda sig till Elkraftingenjör på Nackademin. Nu är hon snart färdigutbildad och har redan fått jobb och vi har passat på att ställa några frågor till Sandra.

Hej Sandra, berätta vem är du?

Jag är nyligen fyllda 30 år och växte upp i en mindre stad i Dalarna. Efter att ha bott i USA i ett år och arbetat som au pair flyttade jag hösten 2009 ner till Stockholm för att studera. I Stockholm träffade jag sedermera min pojkvän och som säkert hänt för flera andra så blev jag kvar i staden.

För att beskriva mer vem jag är, snarare än vad jag gjort, så skulle jag nog kunna säga att jag är en levnadsglad person som tycker om att testa olika saker, umgås med familj och vänner men också att bara vara.

Som person är jag positiv och relativt jordnära. Jag kan uppskatta de små detaljerna i vår tillvaro, såsom att vi kan få iskallt och rent vatten direkt i kranen när vi vill, uppskatta naturens skönhet samt fina och inspirerande människor i ens omgivning, för att nämna några exempel.

Hur kom det sig att du valde att plugga till Elkraftingenjör?

Jag har tidigare läst tre år på högskolan där jag läste statsvetenskap och innan det så läste jag den samhällsvetenskapliga linjen på gymnasiet. Redan under gymnasietiden var jag däremot intresserad av att läsa något relaterat till naturvetenskap eller bygg, men vågade inte riktigt ta det steget. Jag var nog lite formad av min tid och det kändes som att ta ett steg från normen som tjej att läsa bygg. Den naturvetenskapliga linjen trodde jag skulle vara för tuff. Sedan gymnasievalet har det inte känts helt rätt och efter mina statsvetenskapliga studier och några års arbete så kände jag att jag måste ta tag i det här om jag ska bli lycklig.

Jag hade hört väldigt gott om yrkeshögskoleutbildningar, bland annat för att min mamma arbetade en del med detta under en tid och hon såg vilka fördelar utbildningsformen hade. Jag visste att jag ville lära mig mer om hur vår omvärld är uppbyggd och fungerar ur ett naturvetenskapligt perspektiv och min pappa som är ingenjör har inspirerat mig med sin förståelse för detta. Däremot visste jag inte exakt vad jag ville läsa. Jag hade tankar kring bygg eller VVS-ingenjör men det kändes ändå inte helt rätt. Efter en tids funderingar och ett antal sökningar på olika utbildningar så fann jag Elkraftingenjörsutbildningen på Nackademin. Det där lät ju himla intressant tänkte jag direkt – så jag googlade lite på vad det skulle kunna tänkas innebära, hur arbetsmarknaden såg ut och funderade över vad jag vill jobba med. Jag sökte till programmet och blev antagen och tänkte; jag testar. Om det inte skulle vara som jag trodde, så hade jag iallafall tagit reda på det.

Redan under preparandkursen som jag gick under våren, inför antagningen till hösten, kände jag att det här var otroligt intressant och jag ville väldigt gärna lära mig mer. När hösten sedan drog igång, kände jag att många bitar föll på plats. Delar jag saknat under tidigare studietid fick jag här. Så, att jag valde just elkraftingenjör var delvis en inre lust, dels slumpen, men det känns väldigt rätt och bra nu!

Vad var det som fick dig att ta steget till att börja plugga?

Det var min inre önskan och nyfikenhet på att läsa något mer naturvetenskapligt/tekniskt. Något som jag till slut inte kunde ignorera.

Vad är det som intresserar dig med branschen?

Det är många delar – dels den tekniska biten, att förstå hur infrastrukturen ser ut vad gäller elförsörjningen i Sverige och hur den fungerar och dels få förståelse för fenomenet el. Det har varit otroligt fascinerande att lära mig om hur el uppstår och verkar och hur det kan påverka sin omgivning och givetvis hur den kan användas och hanteras.

Utöver det så står elförsörjningen inför enorma nya utmaningar när det gäller förstärkning av nät och utveckling av nya lösningar för såväl distribution som produktion av elkraft, något som är mycket spännande. På grund av stora satsningar på elnäten och elförsörjningen, är det även en gynnsam arbetsmarknad något som också känns otroligt kul. Jag kan även uppskatta att arbetet inom elkraftbranschen är varierande då det kan inkludera beräkningar, detaljtänk, problemlösning, praktiskt arbete liksom social interaktion och delvis ekonomi.

Du har varit ute på LIA (Lärande i arbete). Berätta lite mer om det.

Ja, vi har haft två LIA-perioder, varav den andra delade jag upp. Jag har varit hos SSAB, Dalaenergi samt på ÅF.

Har du något drömjobb, företag eller projekt som du gärna skulle arbeta på i framtiden?

Hm, jag tycker för närvarande att den frågan är lite svår att svara på. Som snart nyexaminerad tycker jag att det verkar finnas många intressanta yrkesroller och arbetsuppgifter inom branschen. Just nu ser jag mestadels fram emot att få lära mig ännu mer och uppnå större trygghet i det jag kommer arbeta med inledningsvis. Därefter så tror jag att vissa drömjobb, projekt och företag kanske kommer att dyka upp med tiden. Efter mina praktikperioder inser jag därtill att det finns många bra företag. Just nu har jag dock fått mitt första jobb, på ett företag jag redan tidigt fick upp ögonen för!

Några snabba med Sandra:

Född: 1988 i Dalarna

Bor: Sundbyberg, Stockholm

Det här hittar jag på en ledig dag: Om det är fint väder så försöker jag göra något utomhus. Hänga med vänner, cykla någon tur eller sola. Annars gillar jag löpning och att vara med nära och kära. En ledig dag kan också givetvis tillägnas städning, eller bara ta det lugnt och vila.

Favoritserie: Just nu kikar jag på Mad Men där jag snart tagit mig igenom alla säsonger. Jag tyckte annars Bron och Follow the Money var bra.

Favoritplats: Mitt föräldrahem, i Dalarna.

Bästa podcasten: Till skillnad från min pojkvän är jag ganska dålig på att lyssna på Podcasts överlag, men har trots detta några favoriter…Statsvetare som jag är i grunden, tycker jag ”Det politiska spelet” är bra. De är roliga och otroligt kunniga, vilket är intressant att lyssna på. Jag kan även gilla P1 och P3:s dokumentärer. De är otroliga på att bygga upp ett intresse för det man lyssnar på och många gånger har de intressanta händelser med i programmen. ”Allt du velat veta” är också intressant!

Vad äter du till frukost: Havregrynsgröt med havredryck. Löjligt gott, enkelt och nyttigt!

Här kan du läsa mer om Sandras tvååriga utbildning Elkraftingenjör.