Johanna Lyngarth och Martina Lindgren, programledare för Utbildningspodden

Utbildningspodden – Programledarna om den andra säsongen

Med Utbildningspodden vill vi hjälpa fler att hitta rätt yrke. I den andra säsongen kan du därför lyssna på avsnitten: Konsten att välja utbildning, Välkommen till byggbranschen, Välkommen till IT-branschen och Praktik – gör dig redo för jobb. Vi har ställt tre snabba frågor till poddens programledare Martina Lindgren och Johanna Lyngarth!

Lyssna på Utbildningspodden säsong 2 här!

Nu är den andra säsongen av Utbildningspodden ute. Vad kan lyssnarna förvänta sig av den här säsongen?

Martina: Lyssnarna kan förvänta sig fördjupande information och inspiration kopplat till att välja utbildning. Kanske hittar man något i den nya säsongen som är exakt det man letar efter! Nytt i denna säsongen är även djupdykningen i två stora och väldigt intressanta branscher där det finns mycket jobb – IT-branschen och byggbranschen.

Johanna: I säsong 2 av Utbildningspodden har vi fortsatt att ta fasta på och dyka ner i teman som vi har förstått är relevanta för människor som står inför att söka utbildning eller som kanske funderar på ett karriärbyte. Precis som i den första säsongen så består varje avsnitt av ett reportage från verkligheten, som följs av ett fördjupande studiosamtal med en expert. Lyssnarna kan förvänta sig ca 30 minuter fyllda med en blandning av konkreta tips, case och analys. Förhoppningsvis så känner man att man har lärt sig något nytt, blivit inspirerad eller att en ny tanke börjat gro efter att man har lyssnat på avsnitten!

Till vem riktar sig Utbildningspodden?

Martina: Egentligen vem som helst som vill jobba med något roligt och meningsfullt! Kanske har man redan utbildat sig och funderar på att byta bana, eller så är det dags att välja bana och börja på en högre utbildning. Kanske vill man bara ha lite inspiration överlag kopplat till sin karriär – då passar tillexempel avsnittet “Konsten att välja utbildning” och tänket kring att yrken hör till familjer och att man kan hitta sin nya karriär väldigt nära sin nuvarande!

Johanna: Utbildningspodden riktar sig till dig som är sugen på förändring genom utbildning. Hur ska man tänka? Kan man välja utbildning flera gånger i livet? Vad har man att vinna på att söka sig till en utbildning med praktik? I den här säsongen så har vi också två avsnitt där vi lägger extra fokus på IT- respektive byggbranschen – två branscher som både har ett stort rekryteringsbehov, men som också är fyllda av olika typer av yrkesroller som man kanske inte har koll på idag!

Kan ni nämna något från säsong två som ni själva tycker är lite extra intressant?

Martina: Jag tycker det var väldigt intressant att få en rejäl genomgång av byggbranschens struktur och innehåll. Det är en så spännande och gigantisk bransch där det händer så mycket!

Johanna: Jag vill slå ett extra slag för temaavsnitten ”Välkommen till byggbranschen” och ”Välkommen till IT-branschen”, där vi vill bredda bilden av vem branscherna passar för, hur branscherna kommer att utvecklas framöver och vilka eventuella fördomar som finns – och om de stämmer. Gemensamt för både IT- och byggbranschen är att de finns representerade överallt i samhället runt omkring oss och det finns verkligen mycket spännande att jobba med!

Utbildningspodden kan du lyssna på här eller där du brukar lyssna på podcasts!

Programledare för Utbildningspodden är Martina Lindgren och Johanna Lyngarth. Podcasten produceras av Gustav NordFlip-Flop Interactive. Utgivare är Nackademin, ett utbildningsföretag som bland annat bedriver yrkeshögskoleutbildningar i Stockholm och Uppsala.