”Vi är en yrkeshögskola och ska förbereda studenterna för verkliga förutsättningar”

Kravanalytiker och Byggprojektör CAD-BIM – vad har de gemensamt? Mycket, visar det sig, när utbildningsledarna Magdalena och Mohammed nu sjösätter ett gemensamt projekt för att skapa så verklighetstrogen undervisning som möjligt. Magdalena berättar mer!

Ni har något spännande på G - ett projekt mellan era klasser Byggprojektör CAD-BIMoch Kravanalytiker. Berätta mer!

Det är ett spännande projekt, som involverar tre i personalen; mig, (som är utbildningsledare för Kravanalytiker, Business Intelligence och CRM-konsult), Mohammed (utbildningsledare för Byggprojektör CAD-BIM och lärare i BIM-CAD) och Anders (som är lärare på skolan I Krav och Kvalitetssäkring och test). Vi ville göra ett kreativt projekt och eftersom Nackademin är en yrkeshögskola tycker vi att det är viktigt att man arbetar verklighetstroget. Våra studerande ska inom kort ut i arbetslivet och vi såg en chans att skapa ett projekt kopplat till det.

Vi ska göra ett projekt som vi kallar “småhus”. På byggsidan får de jobba med att projektera exempelvis småhus, men med av läraren givna grunder. Denna gång låter vi verkliga personer komma på hur de vill ha ett drömboende utifrån vissa förutsättningar, som exempelvis tomter. Det bäddar för dialog och verklig problematik med förhandlingar och kommunikation.

Hur uppkom det här projektet? Vad är syftet?

Vi är en yrkeshögskola och ska därför förbereda de studerande för verkliga förutsättningar. I verkligheten är ämnen inte så strikt uppdelade som det ofta blir när man pluggar en särskild utbildning.Vi vill därför kombinera våra utbildningar och bygga en bro dem emellan. Kravställare hittar vi på alla platser i samhället. Även om vi kanske inte tänker på det ställs ju krav på alla projekt i olika form och jag vill visa mina kravanalytiker just det. BIM-studenterna får en verklig referens att bolla husbygget med, vilket är är något de också måste träna på.

Det är bakgrunden och tanken bakom idéen om att bygga en bro mellan utbildningarna Kravanalytiker och Byggprojektör CAD-BIM. Kravanalytikerna får skriva specifika krav på en byggnad utifrån en given förutsättning och tomt och BIM-studenterna får BIM-projektera och förhandla med kravställarna och diskutera kravställarens (=den inflyttade familjens) önskemål utifrån de förutsättningar som råder - exempelvis lagar och miljö.

Vilka kommer att vara de största utmaningarna?

Svårt att säga i dagsläget. Jag tror att det kan bli många intressanta diskussioner och förutsättningar för att skapa underlag för att driva projektet framåt när lag och miljö sätter hinder för husbyggardrömmar.

Vad hoppas ni att projektet ska resultera i?

Att vi dels ska visa att det går att bygga broar mellan, tillsynes inte så lika utbildningar, som inte alltid gemene man tänker på kan ha saker gemensamt. Vi vill utveckla våra studenters förmåga att förhandla, diskutera, driva och delta aktivt i projekt. Om vi kan få andra utbildare att ta efter är det också en bonus.