Nackademin en del av Sveriges första galleria för högre utbildning.

Nackademin en del av Sveriges första galleria för högre utbildning

Den 23 mars öppnar Sveriges första galleria för högre utbildning, VERCITY, i Nacka kommun. Nackademin är en av utbildningsaktörerna som är med och utforskar och utvecklar framtidens lärmiljö, för att Sverige ska fortsätta vara en ledande kunskapsnation.

- Som utbildningsanordnare av yrkeshögskoleutbildningar, så har vi en vana av att utveckla pricksäkra utbildningar som uppfyller aktuella och framtida kompetensbehov. Vi ser fram emot att vara en del av att utveckla framtidens lärande och är stolta över att vara med och bidra i ett så framåtlutat projekt som VERCITY i Nacka, säger Martina Lindgren, marknadschef och ansvarig för produktutveckling på Nackademin.

Under våren 2018 erbjuds kurser inom välfärd, digitalt ledarskap, bygg och ekonomi. Andra aktörerer som deltar i den nya gallerian för högre utbildning är Academedia, Företagsekonomiska Institutet (FEI), och RISE Interactive.

- Studier visar att majoriteten av de barn som går i lågstadiet nu kommer, när de är vuxna, ha ett yrke som det idag saknas utbildningar för. I VERCITY sammanför vi olika aktörer som inte bara erbjuder utbildning utan också tillsammans testar hur utbildningar och lärmiljöer behöver se ut för att Sverige ska fortsätta vara världsledande på kunskap och utveckling, säger Klara Palmberg-Broryd, strategi- och förnyelsedirektör i Nacka kommun.

Invigningen av VERCITY sker den 23 mars och talare som Klara Adolphson från Decoding X, Ulf Skarin från EdTech Sweden, Babak Azarmi från TRANS94 och Fredrik Torehammar från Stockholms Handelskammare kommer att föra samtal kring innovation och lärande på nya sätt.

Fakta: VERCITY

2014 fattade kommunstyrelsen i Nacka beslut om att möjliggöra en internationell universitetsetablering i Nacka. Efter utredning och analys har det utvecklat sig till VERCITY; en galleria där en mångfald av nationella och internationella utbildningsaktörer erbjuder högre utbildning. Fram till dess att den permanenta platsen står klar öppnar VERCITY i tillfälliga lokaler i Nacka forum. Det är en plats med öppna kurser och en labbmiljö för framtidens lärande. Markanvisning för det permanenta VERCITY, som tillsammans med Nacka gymnasium kommer att utgöra Nackas nya bildningskvarter, påbörjas under 2018. Den stora invigningen planeras till 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Johanna Lyngarth,
presskontakt Nackademin
0736- 823 466
johanna.lyngarth@nackademin.se

Om Nackademin

Nackademin är ett utbildningsföretag som bedriver yrkeshögskole- och företagsutbildningar. Idag erbjuds 24 YH-utbildningar inom områden som design, kommunikation, hälsa, bygg och IT i samarbete med företag från branschen. 92 % av Nackademins studenter får jobb inom rätt yrke efter examen.

Om Yrkeshögskolan

Yrkeshögskola är en utbildningsform för yrkesinriktade studier på hög nivå. Dess exakta roll varierar mellan olika länder. I Sverige, är yrkeshögskoleutbildning en eftergymnasial utbildningsform som kombinerar teoretiska studier med start arbetslivsanknytning. Utbildningsutbudet är avsett att matcha arbetslivets kompetensbehov.