Det sjuder i Jönköping-Nässjö-Vaggeryd

Samverkan, expansion och spännande aktiviteter pågår i Jönköping-Nässjö-Vaggeryd - just nu trea på 25 i topp-listan över landets bästa logistiklägen. Nu sticker man ut hakan och siktar  på silverplatsen!

Kompetensutvecklingsprojektet LogKomp, som omfattar de tre kommunerna, har blivit en succé. Via mångmiljonsatsningen har mer än 500 personer utbildats i logistikintensiva företag vilket ökat både lönsamhet och effektivitet. Projektet fortsätter.

I alla kommunerna pågår samtal om nyetableringar och tillväxt.  Expert som har verksamheter i Norge och Danmark satsar helhjärtat på lagret i Skillingaryd vilket säkrar 150 jobb

I Nässjö växer JYSKS satsning på e-handel i nya lokaler. Till våren bygger man till för tredje gången - bland annat med ett drygt 40 meters höglager. Här har pågår också projiektet Nordiska Infrastrukturskolan inletts, vilket är avsett att stärka inte minst järnvägsbranschen.

I Nässjö arrangeras en internationell logistikkonferens den 12 november med talare som kommer att berätta om hemligheten bakom Toyota och Legos hemliga framgångar och ”DNA”.

Elgiganten utvecklar i Jönköping och planerar en utbyggnad på 30 000 kvm, även här med ett 40 meters höglager. Posten Nord satsar vidare och bygger till sitt lager med

7 000 kvm.

-Vi tre samverkande kommuner  ligger precis i skärningspunkten mellan Stockholm, Göteborg, Malmö/Köpenhamn i en av skandinaviens industriätaste regioner. Vi har flyg, E 4 och ”tågens E 4” (södra stambanan) och tillgång till logistikprofessur. Förutsättningarna har aldrig varit bättre, säger Holger Jonasson vid Nässjö Näringsliv AB, projektledare för den gemensamma satsningen som man genomför på Future Transport på Elmia i Jönköping den 8-10 oktober.

Bild:

Samverkan är god mellan Jönköping-Nässjö-Vaggeryd. Tillsammans har vi E 4, flygplats och ”tågens E 4” södra stambanan. Det lyfter vi fram på Future Transport på Elmia. Fr v Monika Raske och Patrik Holst, Destination Jönköping, Louise Skålberg, Vaggeryds kommun, Magnus och Minna Bergkvist, LogPoint South Sweden, Holger Jonasson, Nässjö Näringsliv AB samt Herman Larsson,

Jönköping Airport.

• nässjö kommun
  • future transport
  • jönköping-nässjö-vaggeryd
  • höglandsterminalen
  • transport
  • nässjö näringsliv ab
  • nässjö
  • nnab
  • holger jonasson

Nässjö Näringsliv AB - Business Development Nässjö Sweden.

www.nnab.se

Claes Johansson

Presskontakt VD Företagsutveckling, etableringsservice, mark och lediga lokaler. +46706738873