Infraservice Group tar stort kliv framåt

För ett år sedan utökade Infraservice Group sin portfölj från att vara endast en resurspool till att omfatta även entreprenad. Nu skördar de frukterna av sitt vägval, genom att vinna två upphandlingar som huvudentreprenör. – Det är de första två kontrakten vi tar direkt mot slutkund. Det är ett tydligt utvecklingssteg för oss och på något sätt så åker man upp lite i vad man är för typ av företag, säger vd Joakim Stenqvist.

Ny division kräver ny kompetens

Infraservice Group har den kaxiga målsättningen att nå en halv miljard i omsättning 2020, vilket motsvarar ungefär en fyrdubbling jämfört med idag. För att fortsätta växa på entreprenadsidan har man nu rekryterat en erfaren branschman i form av Joachim Ytterstene, tidigare bland annat vd för VR Track. Ytterstene går in som entreprenadansvarig och vice vd.

– Joachim (Ytterstene) är en förutsättning för den här halvmiljarden. När vi har vuxit som organisation så är vi tvungna att ”jacka upp” också. Innan har vi inte haft en tydlig entreprenadchef, tillika vice-vd, som får i uppdrag att sköta projektsidan. Man måste ha någon som tydligt driver det framåt, säger Joakim Stenqvist.

– För oss har det nästan varit som att vi avancerar en division i fotboll hela tiden, vilket gör att vi måste höja oss, bland annat kompetensmässigt, och jag tror att Joachim kommer kunna bidra med det, säger Sofia Lind, kommunikationschef.

Ytterstene själv är glad att få gå in i Infraservice Group, och han ser att det finns potential till stark utveckling. –  Det känns bra att få vara med och bygga upp någonting, det är så jag har jobbat hela mitt liv egentligen. Det var det vi gjorde på VR Track och nu hoppas jag att jag kan vara med här också på samma sätt. Det ska bli jättekul att jobba med Jocke och Sofia. Nu har man blivit så pass gammal att man väljer vilka man vill jobba med, säger han.

Joachim Ytterstene kommer inte minst att bidra med ett strukturellt och administrativt tänkande, som blir alltmer viktigt ju större företaget är. – Det kommer att kräva mera struktur, mera system, sådant tänkande. Jag gillar ordning och reda, säger Joachim Ytterstene, som utöver stark kompetens också bidrar med ett stort kontaktnät i branschen.

Gynnar Nässjöföretag

Till de aktuella upphandlingarna – varav ett projekt utförs på Nässjös bangårdsområde – tar Infraservice in de båda Nässjöföretagen Settler Rail och Infraboss Sweden AB.

– Det är roligt när man kan göra en lokal insats och extra roligt att vi i de här projekten kan anlita Nässjöföretag, avslutar Sofia Lind.

För mer information, kontakta:

Sofia Lind, kommunikationsansvarig:  070 556 32 55

Nässjö Näringsliv AB - Business Development Nässjö Sweden.

www.nnab.se

Claes Johansson

Presskontakt VD Företagsutveckling, etableringsservice, mark och lediga lokaler. +46706738873