Infrastrukturministern inviger "Aktiestinsens Rallareskola" i Nässjö

NY JÄRNVÄGSUTBILDNING MED SMÅLÄNDSK ENERGI I JÄRNVÄGSSTADEN NÄSSJÖ

Med en extra dos småländsk energi byggs den nya skolan för järnvägsteknisk utbildning vid Brinellgymnasiet i Nässjö. Den invigs nu på fredag den 20 april i närvaro av Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, SJ och Infranords ordförande Jan Sundling, Landshövding Minoo AkhtarzandLennart "Aktiestinsen" Israelsson och många andra spännande gäster.
En 400 meter stor byggnad står klar till det otroliga priset; ca 2 miljoner kr! Knepet är att smålänningarna låtit skolans byggelever göra rejäla insatser, medan en ansvarig byggfirma gjort själva skalet. I projektet har man tagit vara på stora fina fönster och 15 000 tegelstenar från ett sjukhus som revs i Eksjö. Det är fönster med kärnvirke och tegelstenar av en kvalité som knappast görs i dag, berättar belåtne byggläraren Lars Svensson vid Brinellgymnasiet.
Behovet av järnvägstekniker är enormt de närmaste åren. Närmare 1 500 personer behöver nyanställas varje år, satsningen när väl befogad. I Nässjö, den enda ort i Sverige där sex järnvägslinjer går samman, föll det sig naturligt att satsa på järnvägsutbildning. Här finns för övrigt runt 25 företag och verksamheter som tillhör järnvägsbranschen med ca 600 anställda.
TÅG TILL INVIGNINGEN
Media inbjuds att åka med en gammal hederlig rälsbuss från Nässjö Resecentrum till Brinellgymnasiets egen station vid järnvägsutbildningen. Samling vid Nässjö Resecentrum 12.45. Avfärd klockan 12.55. Programmet inleds strax efter kl 13 vid Brinellgymnasiet.
Det blir synnerligen omväxlande. När vi närmar oss själva invigningsögonblicket skall såväl ministern som landshövdingen få testa sina kunskaper i att föra fram en dressin på det 200 meter långa övningsspåret som kommer att elektrifieras.
Några som läser detta har redan svarat att man kommer. Se det här mera som en påmminnelse.
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kommer med till avfärden från Nässjö Resecentrum och medverkar både som talare och "dressintrampare". Klockan 14.20-14.35 finns tillfälle för media att tala med henne och de andra medverkande.  Omkring klockan 14.20-14.45 har hon avsatt speciell tid för media, därefter måste hon åka. Programmet vid skolan varar drygt två timmar. Start strax efter 13. Klockan 15.30 går rälsbussen tilbaka till Nässjö Resecentrum.
Naturligtvis kan man också åka direkt till invigningen vid skolan, Brinellgatan 52 i Nässjö. Den som tar bilen dit åker hela Brinellgatan, förbi skolan och svänger sedan höger. Järnvägsutbildningen ligger precis vid det spår som går till Oskarshamn.

Bild; Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd inviger järnvägsutbildningen i Nässjö och får testa sina kunskaper i att trampa dressin på det 200 meter långa övningsspåret.

• minoo akhtarzand
  • catharina elmsäter svärd