Nässjö järnvägsutbildar för riket

Järnvägen i Nässjö mot ny vår!

Riksutbildningar för järnvägssektorn

stärker Nässjö och Brinellgymnasiet

Det är ”raka spåret” just nu kring järnvägssatsningar i Nässjö – den enda ort i Sverige som har sex ingående järnvägslinjer. Brinellgymnasiet har i konkurrens tagit hem ett stort uppdrag från arbetsförmedlingen i Sverige för att utbilda eltekniker. Samtidigt pågår två andra utbildningar med riksintag på gymnasienivå. Det är bara en del av det som händer inom järnvägssektorn i Nässjö.

-Det är en utmaning vi tar oss an. Vi skall göra vårt bästa och är fyllda av tillförsikt berättar Rektor Åsa Eriksson samt projektledaren Kenneth Evaldsson. Vi intervjuvar dem intill Brinellgymnasiet med järnvägsslipers och en byggkran i  bakgrunden. Bakom Åsa och Kenneth pågår  byggnationen av Aktiestinsens Rallareskola.

I närheten pågår också planering för byggnation av ett 200 meter långt järnvägsspår som kommer att elektrifieras och bli en synnerligen verklighetsbaserad utbildningssatsning. Ett stenkast härifrån ligger en av Nässjös sex ingående järnvägslinjer. Naturligtvis med en hållplats intill gymnasiet.

-Vi har jobbat länge och tålmodigt med de här frågorna. Vi bygger upp en hel organisation för att klara alla våra åtaganden. Med hjälp av ett team kompetenta lärare och stark samverkan med näringslivet kommer vi att lyckas, säger Åsa Eriksson. Den 5 december startar utbildningen för arbetsförmedlingens räkning där personer som varit arbetslösa, men har gått elprogrammet på gymnasienivå, är aktuella att komma med. Sedan anländer nya adepter att ansluta till utbildningen i princip varje helgfri måndag under tretton månader. Avtalet med arbetsförmedlingen kan förlängas i ytterligare två år. Det handlar om grund- och yrkesutbildningar och praktikperioder som till 50 procent är förlagda hos företag.

På gymnasiesidan utbildar man både yngre studerande och vuxna inom banteknik och signal. Hittills har signalsidan samlat flest deltagare, men området banteknik växer.

Närmare 500 personer hos ca 20 aktörer arbetar med järnvägsrelaterad verksamhet i Nässjö. Verksamheterna omfattar allt från utbildning, till reparationer av lok, terminalverksamhet, spårslipning och mycket annat. Aktiviteterna på området är omfattande och det mesta talar för att den klassiska järnvägsorten Nässjö går mot en ny vår.

-Vi känner att vi har något stort på gång. Vi är The Railway Town och verksamheten kommer att växa, berättar Holger Jonasson vid Nässjö Näringsliv AB, som arbetar med övergripande frågor inom det aktuella området.

Bildtext: Åsa Eriksson, rektor och Kenneth Evaldsson, projektledare och lärare vid Brinellgymnasiet gläds. Det mesta som gäller järnväg går mot en ny vår i Nässjö.

Intervju på;

• järnvägsutbildning